بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 20 November 2011

Waspada terhadap musuh Allah

   Kondisi-kondisi di sekeliling para Nabi dan pengikut-pengikut mereka dalam kurun perjuangan mereka menghadapi kepungan kaum musyrikin dan jahiliah telah mengharuskan para utusan Allah itu untuk meningkatkan kewaspadaan .
Tekad kuat untuk hidup sesuai dengan kaedah prinsip islam seraya menyebarkan pesan Allah, betapa pun telah direspon dengan sikap permusuhan dan kekerasan masyarakat sekitar. Dalam banyak hal, sikap memusuhi itu bahkan menjurus kepada usaha-usaha untuk membunuh sejumlah Nabi . 
Kaum beriman berkeyakinan bahwa segala sesuatu terjadi atas kehandak Allah. Kalau mereka diserang, mereka yakin ada hikmah yang terselit didalamnya, sebab Al-Quran menegaskan adanya kebaikan pada tiap peristiwa. Oleh kerana itu, orang beriman yang tidak takut pada siapa atau apa pun selain dari Allah, menempuh cara-cara rasional dan meningkatkan kewaspadaan untuk meninggalkan rencana musuh terhadap mereka. Salah satu wujud kewaspadaan itu adalah membangunkan perbentengan kukuh dan aman disekeliling tempat tinggal dan kota mereka .

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: