بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 16 November 2011

Menyakini Kebaikan dalam Segala Sesuatu


Jika dalam aspek kehidupan anda menghabiskan hidup dengan berserah diri kepada Allah, kemudian menyedari kebaikan dalam segala hal, serta sedar akan kesempurnaan dalam setiap rencana Allah, anda dapat memastikan bahawa hasil akhir anda akan baik.
Hal itu kerana di saat kematiannya, manusia dihadapakan pada dua pilihan. Jika yang satu telah dijalankan dengan nilai-nilai yang dinyatakan oleh Allah, ia akan mendapatkan keselamatan abadi. Jika tidak, ia akan menderita kesengsaraan tak berujung. Akhlak yang Allah meminta kita untuk melaksanakannya adalah berupa rasa syukur terhadap-Nya.
Menerima apa pun yang menimpa kita dan menyakini bahwa ada kebaikan dalam setiap kejadian, bukanlah hal yang mustahil untuk dilakukan. Seseorang hanya perlu mengenal Tuhan-Nya Pencipta alam semesta dan peristiwa apa pun yang terjadi di dalamnya serta bersyukur atas semua itu.
Dengan menyakini hal ini, kita akan memiliki pandangan yang lebih baik. Dengan kata lain, seseorang akan berupaya untuk melihat kebaikan dalam segala sesuatu yang didengarnya, dilihatnya, dan menimpanya. Dalam setiap fase kehidupannya, ia akan memahami kehidupan ini secara benar dan tepat. Ia dapat membuat keputusan yang benar antara apa-apa yang ditawarkan kepadanya. Dalam Al-Quran digambarkan, “sesungguhnya, Kami telah menunjukkan jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kafir.”(QS Al-Insan, 76: 3) kehendak manusia dan kehendak Allah mencapai hasil akhir yang mulia, iaitu kehidupan abadi di syurga.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: