بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 20 November 2011

Mereka yang imannya tidak sungguh-sungguh.


Orang-orang semacam ini umumnya tingal di tengah-tengah kaum muslimin. Penampilan, gaya hidup, dan sebagian perilaku mereka menyerupai orang-orang beriman. Namun, sesungguhnya orang-orang ini tidaklah benar-benar seperti mereka kerana perwatakan yang paling istimewa dari orang-orang beriman adalah keikhlasan mereka dalam beribadah kepada Allah, sementara orang-orang ini tidak memiliki keimanan yang kuat di dalam hati mereka. Sekalipun mereka menyatakan keimanan, mereka bukanlah orang-orang beriman sesungguhnya (QS Al-Baqarag,2 :8-9).
Apa yang mereka nyatakan sangat berbeza dengan apa yang disembunyikan di dalam hati mereka, ini kerana “penyakit” yang ada dalam hati mereka. “Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambah penyakit itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, kerana mereka berdusta.” (QS Al-Baqarah, 2: 10).
Hati yang berpenyakit menyebabkan pemiliknya tidak dapat memahami agama secara benar dan mengamalkannya di dalam kehidupan. Sekalipun ia menyaksikan tanda-tanda kewujudan Allah secara terang benderang, ia tidak dapat menundukkan hatinya kepadaNya, dan tidak dapat mencermati batasan-batasanNya.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: