بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 7 November 2011

Jenis-jenis tauhid


Tauhid Rabbi
Pengakuan bahawa sesungguhnya Allah adalah Tuhan Maha Pencipta. Jadi orang-orang kafir juga mengadakan pengakuan seperti ini. Pengakuan ini tidak termasuk dalam prinsip ajaran Islam dan orang-orang kafir tidak boleh dikatakan Islam walau mengakui tauhid ini. Firman Allah swt maksudnya “ Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab ‘Allah’. (Az Zukhruf, 43: 87)

Tauhid Ilahi
Meng-Esakan Allah dengan melaksanakan segala macam ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah. Seperti berdoa dan memohon pertolongan hanya kepada Allah semata, mengerjakan ibadah haji dan kurban serta ibadah-ibadah yang lainnya. Peribadatan semacam ini yang ditentang dan diingkari oleh orang-orang kafir sejak zaman Nabi Nuh as sampailah kepada Nabi Muhammad saw. Setiap muslim hanya berdoa khusus kepada Allah swt. Firman Allah swt maksudnya:”Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.”(Al Fatihah, 5).  Tauhid Ilahi meliputi masalah berdoa atau beribadah semata-mata hanya kepada Allah dan hukum-hukum yang terkandung di dalam Al-Quran. Firman Allah swt bermaksud:” Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku.”( Thaha,20:14)

Tauhid Asma’ dan Sifat
Kita beriman terhadap apa yang disampaikan Al-Quran dan hadith shahih, baik sifat-sifat Allah yang mensifati ZatNya atau sifat-sifat yang disifati Rasulullah dengan hakikat.


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: