بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 1 November 2011

Banyak Berdoa

4. Banyak Berdoa
~~ Allah berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yg menyombongkan diri dr menyembah Aku (dgn berdoa kpd-Ku) akan masuk neraka jahanam dlm keadaan yg menghinakan”( Al-Mu’min:60). Allah memerintahkan kpd umat manusia supaya meminta kpd-Nya, dan Allah akan mencela org yg mengabaikan doa. Rasulullah bersabda; “Doa adalah ibadat” (HR Tirmidzi). Setiap doa pasti akan dikabulkan oleh Allah, jika doa itu benar2 tlh memenuhi syarat2 doa yg makbul. Umar bin Khathab r.a : Barangsiapa yg memperoleh ilham untuk berdoa, maka jelas perkenan Allah akan bersamanya”.
            Rasulullah bersabda; Jarak yg paling dekat antara hamba dgn Tuhannya iaitu ketika ia sdgn bersujud maka perbanyaklah doa di dalamnya”(HR Muslim). Maka kita ketika berdoa sepatutnya yakin akan terkabulnya doa kita. Orang yg berdoa hendaklah bersabar dan tdk berputus asa dr apa yg dimintanya sampai dikabulkan oleh Allah SWT. Ini menunjukan sikap kita yg tunduk, tawadhu dan benar2 mengharapkan pertolongan dr Allah SWT.


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: