بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 29 November 2011

Allah Mencabut Kekuatan Orang-orang yang Tidak Menaati Rasul


   Kisah tentang thalut dan bala tenteranya yang diceritakan dalam Al-Quran merupakan peringatan lain, yang sangat menekankan pentingnya menaati Rasulullah. Sebagaimana diceritakan dalam Al-Quran, ketika thalut memberangkatkan pasukannya untuk melawan musuh , ia memperingatkan pasukannya agar jangan minum air sungai yang akan diseberangi (lihat QS Al-Baqarah , 2 : 249) .
   Orang-orang yang tidak menaati perintah thalut menjadi lemah , sedangkan orang-orang yang menaati thalut diberi kekuatan oleh Allah, dan atas kehendak-Nya, mereka dapat mengalahkan musuh meskipun jumlah mereka lebih sedikit. Ini merupakan rahsia yang diungkapkan Allah dalam Al-Quran kepada manusia. Kekuatan, kemenangan, dan keunggulan tidak bergantung pada kekayaan materi, kedudukan yang kukuh, jumlah yang banyak atau kekuatan jasmani.
    Barang siapa yang menjalankan perintah Allah, menaati Dia dan Rasul-Nya, Allah menjadikan mereka lebih kuat dibanding dengan semuanya, dan Allah akan memberikan pahala kepada mereka dengan kurnia yang sangat banyak seperti hikmah, kebaikan, kenikmatan, dan kekayaan.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: