بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 21 November 2011

Mengorbankan harta untuk keredhaan Allah SWT


“meraka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang apa yang harus mereka infakkan. Katakanlah, “Harta apa saja yang kamu infakkan, hendaknya diperuntukkan bagi kedua orang tua, kerabat, anak yatim, orang miskin, dan orang yang dalam perjalanan.” Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.”( QS Al-Baqarah, 2 :215).
Orang-orang beriman adalah mereka yang menjadikan redha Allah sebagai tujuan tertinggi dalam kehidupan mereka dan berusaha keras untuk mencapai tujuan tersebut.
Dalam Al-Quran Allah menyebut mereka orang-orang yang berjuang dengan harta dan jiwa mereka di jalan-Nya. Kerana mereka telah mengabadikan hidup mereka untuk Allah dan bersedia mengorbankan segala sesuatu yang mereka miliki, harta dan lain-lainnya, untuk mencari redha Allah dan mendapatkan syurga-Nya. Orang-orang beriman punya sifat-sifat penting yang memungkinkan mereka untuk menyibukkan diri. Dalam keadaan yang sangat berat sekalipun, mereka mengucapkan Hasbunallah (cukuplah bagiku Allah). Mereka mendambakan keredhaan Allah.
Ghairah yang dihasilkan oleh iman merupakan kekuatan yang dapat meningkatkan kemampuan fizik dan mental sehingga dia dapat menjalani setiap saat dalam kehidupannya dengan sangat baik dan produktif. Semangat yang tumbuh kerana kecintaan kepada Allah ini memberikan kekuatan spiritual, kekuatan dan daya tahan yang besar, serta kemahuan dan keberanian yang tinggi.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: