بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 26 November 2011

Musuh-musuh Tauhid

Syaitan dari jenis manusia dan jin.
Firman Allah SWT maksudnya: “ Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh, iaitu syaitan-syaitan dari jenis manusia dan dari jenis jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu manusia. Jikalau Tuhanmu menghendaki, nescaya mereka tidak mengerjakannya, maka tinggalkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan.” (Al-An’am, 112).

Orang-orang Musyrik.
Orang-orang musyrikin adalah tergolong kepada orang-orang yang memusuhi tauhid. Orang-orang musyrik yang mengakui tauhid rububiyah, mereka mengingkari tauhid uluhiyah di dalam berdoa kepada Allah SWT. Firman Allah SWT maksudnya: “ Dan mereka hairan kerana mereka kedatangan seorang pemberi peringatan (rasul) dari golongan mereka; dan orang-orang kafir berkata: “ Ini adalah seorang ahli sihir yang banyak berdusta. Mengapa ia menjadi tuhan-tuhan itu Tuhan Yang Satu saja? Sesungguhnya ini benar-benar suatu hal yang sangat menghairankan.” (Shaad,4-5).

Sifat orang-orang musyrik jika mereka mendengar dakwah dan seruan untuk meng-Esa-kan Allah, maka hati mereka merasa kesal bahkan mereka melarikan diri. Manakala bila mendengar ajakan untuk buat syirik, mereka senang dan mengerjakannya. Firman Allah SWT maksudnya; “ Dan apabila hanya nama Allah saja yang disebut, kesallah hati orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat; dan apabila nama sembahan-sembahan selain Allah yang disebut, tiba-tiba mereka bergirang hati.”( Az Zumar, 45).

Orang-orang Kafir
Mereka menutup hati mereka untuk menerima dakwah tauhid. Mereka ingkar seruan para Rasul bahkan mereka menghina para pendakwah yang mengajak kepada Islam. Mereka juga berusaha mencegah umat yang menerima dakwah tauhid serta mengajak mereka lari daripada ajaran tauhid itu. Bila diajak berdoa dan berbuat baik pada jalan Allah, mereka mengingkarinya. Tapi bila mendengar ajakan untuk berdoa kepada selain Allah, mereka lebih khusyuk dan bersenang hati. Firman Allah SWT maksudnya: “Yang demikian itu adalah kerana kamu kafir apabila Allah saja di sembah. Dan kamu percaya apabila Allah dipersekutukan. Maka putusan(sekarang ini) adalah pada Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.” (Al Mukmin, 12).


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: