بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Thursday 3 November 2011

Keingkaran bani israil salahsatu nya kerana pengaruh paganisme


 Bani Israil dahulunya adalah kaum yang mengimani satu Tuhan semenjak masa leluhur mereka Ibrahim. Nama Bani Israil atau anak-anak Israil pertama kali diberikan kepada putra-putra yakub, cucu ibrahim, dan setelahnya semua bangsa yahudi merupakan keturunannya.
   Bani Israil telah menjaga iman tauhid yang diwarisi dari leluhur mereka Ibrahim, Isyak dan Yakub a.s. Bersama Yusuf a.s, mereka pergi ke mesir dan memelihara monoteisme mereka dalam jangka waktu yang panjang, walaupun faktanya mereka hidup di tengah keberhalaan mesir. Jelaslah dari kisah yang disebutkan dalam Al-Quran bahwa ketika Musa datang kepada mereka, Bani Israil adalah kaum yang mengimani satu tuhan. Namun demikian, biarpun menganut kepercayaan monoteistik, mereka terpengaruh oleh kaum pagan yang hidup bersama mereka. Mereka pun mulai meniru kaum pagan dan mengantikan agama yang dipilihkan bagi mereka oleh Allah dengan ritual penyembahan berhala dari negeri-negeri asing (Ancaman Global Free mansonry, 2005)

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :)Barakallah ~

No comments: