بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 22 November 2011

Berperang Dalam Islam


Orang-orang yang beriman memiliki kesedaran atas tanggungjawab , pasti merasa adanya hasrat dan keinginan yang sangat besar untuk menyelamatkan orang-orang yang tertindas hanya kerana mereka beriman kepada Allah. Mereka memiliki nurani dan pemahaman yang tepat tentang keadilan. Mereka pun tidak pernah akan membiarkan adanya penindasan terhadap orang-orang yang tidak bersalah. Mereka juga memberikan sokongan secara moral dan material. Untuk tujuan inilah gairah dan semangat mereka memberikan keberanian dan kekuatan yang sangat besar kepada mereka.
Allah juga meminta tanggungjawab kepada orang-orang beriman untuk memerangi kemungkaran dan mencegahnya. Hal ini menambahkan semangat mereka. Memerangi kemungkaran, menghapuskan tirani dari muka bumi, dan mewujudkan perdamaian serta kesejahteraan termasuk di antara perbuatan-perbuatan yang paling mulia dan luhur bagi kemanusian .
  “Maka setelah mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, kami selamatkan orang-orang yang melarang orang berbuat jahat dan kami timpakan kepada orang-orang yang zalim siksaan yang keras, disebabkan mereka selalu berbuat fasik .” Lihat (QS Al-A’raf , 7 : 165).

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: