بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 28 November 2011

Berperang di Jalan Allah

Orang-orang beriman menjual jiwa dan hartanya kepada Allah dan tidak ada lagi hak baginya. Seluruh hidupnya dibaktikan di jalan yang Allah perintahkan. Jika Allah mengurniakan mereka, mereka akan bersyukur. Jika mereka diperintahkan berjihad di jalan-Nya, mereka tidak merasa ragu sedikit pun, bahkan jika mereka mengetahui bahwa mereka sedang menuju kematian.

   Orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya tidak akan lalai pada kepuasan peribadi dan tidak ada sesuatu pun di bumi ini yang dapat mencegahnya dari berjihad di jalan Allah .

   Mereka mampu meninggalkan keindahan nikmat Allah dan menyerahkan jiwa mereka tanpa ragu-ragu . Sebaliknya , orang-orang ingkar tidak akan menjual harta dan jiwa mereka kepada Allah . Kekurangan iman seperti ini akan dicatat dan dibalas dalam kehidupan mendatang .
  “Katakanlah, ‘jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri , kaum keluargamu , harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah  dan Rasul-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. ‘Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang fasik .”
   Keimanan yang sangat kuat pada diri para sahabat nabi muhammad saw membuat mereka tidak pernah menolak pertempuran ; sebaliknya , beberapa di antara mereka ada yang berurai air mata ketika mereka tidak berkesempatan berjihad bersama rasulullah saw . Pada ayat berikut , Allah menjelaskan berbezaan antara orang-orang yang ikhlas san yang setengah hati .
   “Tiada dosa (lantaran tidak pergi berjihad) atas orang-orang yang lemah , atas orang-orang yang sakit , dan atas orang-orang yang tidak memperoleh apa yang mereka nafkahkan , apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan rasul-Nya . Tidak ada jalan sedikit pun untuk menyalahkan orang-orang yang berbuat baik...” (QS At-Taubah , 9 : 91-93) .
~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: