بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 9 November 2011

Kiblat


Seorang muslim harus menghadap kiblat di mekah, mahupun di luar mekah selagi menegakkan solat. Agama Islam memperkenalkan Ka’abah sebagai pusat pemujaan Allah secara sama, sehingga persaudaraan, kesatuan, dan ketertiban di antara mereka dapat dipertahankan.
Solat ke arah kiblat merupakan kesempatan untuk membangkitkan kenangan-kenangan pada Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s., para utusan Allah yang membangun ka’abah. Disunahkan bagi kita pula untuk menghadap kiblat ketika berdoa. Juga, menghadap ke arah ka’bah selagi makan dan tidur itu baik. Tambahan lagi, jenazah-jenazah dikuburkan dengan wajah mereka dihadapkan ke kiblat (Iman yang sempurna, 2005)


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: