بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 1 January 2012

Balasan Orang yang ridha kepada pemberian Allah.

dan sekiranya mereka benar-benar rida dengan apa yang diberikan kepada mereka oleh Allah dan rasulNya, dan berkata “ Cukuplah Allah bagi kami, Allah dan rasulNya akan memberikan kepada kami sebahagian kurnia-Nya. Sesungguhnya kami orang-orang yang berharap kepada Allah.” (QS Taubah, 9:59).

     Orang yang ridha adalah orang yang tidak akan lupa bahwa dia adalah bahagian dari takdir yang Allah telah tetapkan atasnya dan akan menjalani hidupnya dengan percaya dan berserah diri pada-Nya.

    Dengan demikian, dia akan tahu bahwa dia tidak perlu khuatir, sedih, takut, resah atau tertekan bila kesulitan mendatang. Dia akan menghadapinya dengan cara yang ditunjukkan dan diizinkan Allah SWT. Semua perkataan, keputusan, dan tindakannya menunjukkan bahwa dia hidup sesuai dengan sunnah yang merupakan kerangka pengalaman dari ajaran Al-Quran. Baik disaat sedang berjalan, menyatap hidangan, pergi ke sekolah, menuntut ilmu, bekerja, berolah raga, menonton television dan lain-lainnya, dia sedar bahwa dia bertanggungjawab menjalankan hidupnya sesuai dengan ridha Allah.

    Dia menyelesaikan semua urusan sesuai amanat yang di bawanya dengan sebaik-baiknya, sekaligus berfikir bagaimana meraih ridha Allah dalam urusan yang dikerjakannya.

     Dia tidak pernah bertindak dengan cara yang tidak diperkenankan oleh Al-Quran dan berlawanan dengan sunah.


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

4 comments:

Ku Azmiza said...

yang ni best...sohih!
inilah mereka yang jadi penolong kepada jalan Allah.. :)

fakerien said...

mmg bet sbb kakak sy pon blh dikategori dlm gol ini..buat sy ingat tanggungjawabnya sbg pendidik... :)

Ku Azmiza said...

yeah...Alhamdulillah...

fakerien said...

mudah-mudahan dipermudahkan segala urusannya...wlau dia tegas, dia hnya ikut apa yg terkandung dlm Al-Quran aje kan.....