بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 16 January 2012

Kematian Menghantarkan Hamba Kepada Kebahagiaan atau Kesengsaraan .


“Setiap yang bernyawa akan merasakan mati . Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya .” (QS Ali Imran , 3 : 185 )
    Keyakinan seseorang bahwa jasadnya akan dimasukkan dalam peti mati , ditimbun tanah oleh kerabatnya, namanya akan diukir dalam kuburan, akan menghilangkan kecintaannya kepada dunia. Seseorang yang dengan ikhlas dan secara sedar berfikir tentang hal ini faham bahwa hal tersebut tidaklah masuk akal untuk mengklaim kepemilikan tubuh yang suatu hari akan membusuk di dalam tanah.
   Dalam ayat di atas, Allah swt memberikan khabar gembira bahwa berupa syurga setelah kematian kepada mereka yang sabar dan bertawakal kepada Allah . Oleh kerana itu , dengan berfikir bahwa suatu hari ia akan mati , seorang mukmin akan berusaha menjalani hidup dengan akhlak yang baik sebagaimana yang diperintahkan Allah untuk meraih syurga .
    Setiap saat ia akan teringat akan dekatnya kematian , tekadnya untuk mendapatkan syurga semaikin menguat dan mendorong untuk sentiasa berusaha bertingkah laku sesuai dengan akhlaknya yang semakin lama semakin baik.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: