بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 28 January 2012

Hijrahnya Kaum Muslimin


    Meninggalkan harta dan berhijrah ketempat lain jika memang diperlukan adalah merupakan bentuk penghambaan yang disebutkan di dalam Al-Quran. Kerana itu , kaum muslimin yang berhijrah kerana Allah selalu melihat kebaikan dalam “kepindahan terpaksa” mereka. Sesungguhnya , di dalam Al-Quran disebutkan bahwa hijrah kerana Allah dilakukan oleh mereka yang mengharapkan kasih sayang Allah. ( QS Al-Baqarah , 2 : 218)
    Orang yang bodoh mengira bahwa perginya seseorang dari tanah kelahiran kerana kerusuhan atau pembuangan ke negeri yang asing adalah merupakan sebuah kemalangan dan benar-benar melemparkan kehidupan seseorang kepada kehancuran. Namun mesti disebutkan bahwa kaum mukminin menyedari sejak awal bahwa mereka akan dibenci oleh kebanyakan orang yang menafikan agama Allah. Maka dari itu , tekanan yang demikian sebenarnya merupakan manifestasi kebenaran ayat-ayat Allah .
    Itulah mengapa orang-orang beriman yang berhijrah atau terpaksa meninggalkan rumah mereka selalu menghadapi kondisi demikian dengan penuh semangat dan pengharapan yang besar. Akhlak mulia orang-orang beriman yang hidup di zaman Nabi saw dan keimanan mereka yang tergoyahkan merupakan contoh-contoh yang terbaik bagi kita. Dengan menyedari bahwa patuh kepada Nabi SAW., mereka akan mendapatkan keredhaan Allah. Mereka sudi memikul penderitaan dan semua kesusahan dengan senang hati. Demi kebaikan kaum muslimin, mereka tidak berat hati meninggalkan negeri mereka dan kebaikan semua harta dunia mereka .
      Sebagai balasan atas akhlak istimewa mereka, Allah juga memberikan khabar gembira dengan limpahan kebaikan dan rezeki di dunia. (QS An-Nisa , 4 : 100 , QS An-Nahl , 16 : 41-42).


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: