بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 25 January 2012

Asyiah , Contoh Perempuan yang Memiliki Keimanan Sempurna


    Asyiah menikahi seorang lelaki yang namanya telah terpuruk dalam sejarah sebagai salah seorang penguasa paling kejam di dunia , mendapat kehormatan dikenang sebagai salah seorang muslim paling unggul dalam sejarah. Menurut takdir yang telah ditetapkan baginya , Allah telah menentukan mukmin yang taat ini tinggal bersama dengan salah seorang lelaki terkejam di dunia , firaun , yang berkuasa atas Bani Israil di Mesir selama masa Nabi Musa a.s.
    Keimanan sempurna perempuan mulia ini yang disebutkan dalam Al-Quran menjadi teladan bagi semua Muslimin selama-lamanya.“Dan Allah membuat perumpamaan bagi orang-orang yang beriman , isteri Fir’aun , ketika dia berkata, “Ya Tuhanku , bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu  dalam syurga dan selamatkanlah aku dari fir’aun dan perbuatannya , dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim ,” (QS At-Tahrim , 66 : 11).            
     Keimanan sempurna isteri fr’aun menjadi teladan sebab ia harus menempatkan keimanannya kepada Allah di bawah keadaan yang amat sukar dengan mengambil risiko besar. Lebih-lebih , tidak silau oleh kekayaan yang melimpah yang besarnya dapat diraih hanya oleh sangat sedikit orang di dunia ini ia memperlihatkan kesetiaan mendalam kepada Allah dan menyingkapkan kekuatan watak yang besar.


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: