بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 13 January 2012

Allah Menjadi Wali Orang-Orang Beriman

“Katakanlah (Muhammad) , “Wahai Ahli Kitab ! Mengapa kamu menghalang-halangi orang-orang yang beriman dari jalan Allah, kamu menghendakinya (jalan Allah) bengkok, padahal kamu menyasikan ?” Dan Allah tidak lengah terhadap apa yang kamu kerjakan .” (QS Ali Imran , 3 : 99)

   Sepanjang hidup mereka, orang-orang beriman melakukan usaha yang sungguh-sungguh untuk berdakwahkan ajaran-ajaran Al-Quran di kalangan manusia dan mendakwahkan perintah Allah. Di sisi lain , di sepanjang sejarah, selalu saja ada sekelompok orang-orang kafir yang menentang orang-orang yang beriman dan Allah akan menolong orang-orang yang beriman. Orang-orang beriman yang berjuang dengan ikhlas di jalan Allah dapat semua ini setiap detik dalam kehidupan mereka, yakni Allah menjadikan urusan-urusan mereka dapat diselesaikan dengan mudah .
       Allah pun memberikan kepada mereka kejayaan dan kebahagiaan . Bahkan , dalam situasi yang sangat sulit , Dia memberikan kemudahan kepada orang-orang yang beriman . Ketika orang-orang yang lemah imannya berkeluh kesah , berputus asa , dan tidak melihat jalan keluar, Allah menurunkan bantuannya kepada orang-orang yang beriman dan memberikan kejayaan kepada mereka .

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

4 comments:

Ku Azmiza said...

wali itu penolong... Allah akan sentiasa menolong orang2 yang iman justeru tak ada yang perlu ditakutkan dalam dunia ini kerana kita punya Dia...yang maha segala!

kashaf said...

Sesungguhnya, ALLAH telah berjanji kpd golongan mukmin dgn janji-janji yg byk di dunia ini, antaranya:

1. Pertolongan menghadapi musuh-musuh mereka
surah ar-Rum :47, "...dan sememangnya adalah menjadi tanggungjawab Kami menolong orang2 yg beriman."

2. Mempertahankan (membela) mereka
surah al-Hajj :38, "Sesungguhnya ALLAH membela orang-orang yang beriman"

3. Memberikan perlindungan kepada mereka
surah al-Baqarah: 257, "ALLAH pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman"

4. Hidayah bagi mereka
surah al-Hajj: 54, "... dan sesungguhnya ALLAH sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus"

5. Tiada penguasaan orang-orang kafir ke atas mereka
surah an-nisa'; 141, "..dan ALLAH tidak sekali-kali memberi jalan kpd org-org kafir utk membinasakan org-org yang beriman"

6. Rezeki yang baik
Surah al-a'raf: 96, " Dan(Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentu Kami akan membuka kpd mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.....

Ku Azmiza said...
This comment has been removed by the author.
fakerien said...

Cukuplah Allah bagiku.Dia sebaik2 Pelindung dan Penolong.