بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Thursday 26 January 2012

Keimanan yang Gigih akan Menolak Segala Perbuatan Buruk

 
Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah dewasa) harta mereka , janganlah kamu menukar yang baik dengan yang buruk , dan janganlah kamu makan harta mereka bersama hartamu. Sungguh, (tindakan menukar dan memakan) itu adalah dosa yang besar.” QS An-Nisa , 4 : 2

     Orang-orang yang beriman memeluk agama dengan gigih. Sebaliknya, mereka akan dengan senang hati menjalani kehidupan sesuai dengan prinsip moral yang dijelaskan dalam Al-Quran dan mendapatkan kesenangan dari pengalaman itu. Kadang-kadang mungkin mereka menghadapi situasi-situasi yang menggoda, tetapi ketika mereka menolak untuk mengikuti naluri haiwan, mereka merasa puas mencapai prestasi moral ini. Mereka sering menjumpai kesulitan-kesulitan dan masalah-masalah, tetapi tetap tegar dan berani .

     Menghadapi sikap agresif yang dapat memancing kemarahan, mereka sabar dan menahan diri. Mereka membalas perbuatan jahat dengan perbuatan baik. Ketika diperlakukan tidak adil, mereka lebih suka bermurah hati dan memaafkan sekalipun mereka berada dalam posisi benar. Dalam situasi-situasi yang paling sulit dan menyusahkan pun, mereka tetap mengesampingkan kepentingannya sendiri dengan memberikan prioriti kepada keinginan orang lain, dan senang berkorban untuk orang-orang beriman lainnnya.
        Ketika menyedari bahwa mereka berbuat kesalahan, mereka berusaha sungguh-sungguh untuk memperbaiki. Meskipun mereka mungkin dalam keadaan sangat memerlukan, mereka tetap bersedekah kepada anak-anak yatim , orang miskin , musafir , dan sentiasa taat kepada perintah Allah.

~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: