بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 30 December 2011

Kehidupan Nabi Ibrahim

     Nabi Ibrahim disebutkan dalam Al-Quran dan mendapat tempat yang istimewa di sisi Allah sebagai contoh bagi manusia . Dia menyampaikan risalah Allah kepada umatnya yang menyembah berhala dan mengingatkan mereka agar takut kepada Allah . Kaum Ibrahim tidal mendengarkan peringatan itu , bahkan menentangnya . Ketika penindasan kaumnya meningkat , Ibrahim terpaksa menyikir bersam isterinya , Nabi Luth , dan beberapa orang pengikut . Ibrahim adalah keturunan Nuh . Al-Quran mengemukakan bahwa dia mengikuti ajaran Nabi Nuh .
    “(79) “Kesejahteraan (Kami limpahkan) atas Nuh di seluruh alam . ” (80) Sungguh , demikianlah kami memberi balasan kepada oramg-orang yang berbuat baik . (81) Sungghu , dia termasuk di antara hamba-hamba kami yang beriman . (82) Kemudian kami tenggelamkan yang lain . (83) Dan sungguh , Ibrahim termasuk golongannya (Nuh) .” (QS As-Saffat , 37 : 79-83) .
       Pada masa Nabi Ibrahim , banyak orang menghuni dataran mesopotamia bahagian Tengah dan Timur Anatolia menyembah langit dan bintang-bintang . Dewa yang terpenting adalah “Sin” , sang dewa bulan . Ia digambarkan sebagai sesosok manusia berjangut panjang , memakai pakaian panjang bergambar bulan sabit . Mereka juga membuat gambar-gambar timbul dan patung-patung dari tuhan mereka dan menyembahnya . Inilah sistem kepercayaan yang berkembang subur di Timur Dekat yang keberadaannya terpelihara lama Lihat QS Al-An’am , 6 : 74-79 .

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: