بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 9 December 2011

Kesulitan dan Kesedihan adalah Cubaan


QS Ali Imran , 3 : 154

   Mempercayai Allah tanpa mepedulikan apakah yang terjadi pada diri kita itu baik atau buruk , atau apakah kejadian itu nampaknya menolong atau menjatukan , adalah sangat bernilai di mata Allah . Meskipun hanya dengan apa yang nampak dari luar , seseorang haruslah tunduk dengan menyedari bahwa segala sesuatu diciptakan dengan kebaikan dan kebejiksanaan .
  “Jika kamu (pada Perang Uhud) mendapat luka , maka mereka pun (pada Perang Badar) mendapat luka yang serupa . Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu , kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran) , dan agar Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan agar sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur sebagai) syuhada . Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim .” (QS Ali Imran , 3 : 140) 
   Jadi , semua kesulitan, kesedihan dan masalah itu terjadi sebagai cubaan untuk menentukan siapa yang tetap teguh dalam kesucian diri dan ketundukan kepada Allah SWT. Mereka yang percaya dengan tulus ikhlas tidak pernah meragukan kebaikan yang tidak terbatas atas apa yang terjadi dan selalu percaya kepada Allah dalam kepatuhan total. 
    Mereka menyedari bahwa ini adalah semat-mata ujian. Keimanan mereka yang teguh dan kuatlah yang mengelilingi segala macam kesulitan yang dihadapi seseorang . Mereka menyerahkan diri kepada Allah tanpa mencari balasan duniawi . Di dalam Al-Quran , sikap yang telah ditetapkan atas mukmin sejati untuk kepasrahan total kepada Allah ini telah menekankan dalam QS Al-Baqarah , 2 : 13.


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: