بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 3 December 2011

Hikmah Sedekah


QS Al-Baqarah , 2 : 271

   Dalam ayat 271 tersebut terdapat rahsia yang diungkapkan Allah kepada orang-orang yang beriman dalam Al-Quran. Orang-orang yang beriman memberikan harta benda mereka hanya untuk mencari keredhaan dan rahmat Allah dan syurga-Nya. Namun, menyedari tentang rahsia-rahsia yang diungkapkan dalam Al-Quran, mereka juga mengharapkan rahmat dan kurnia Allah.
   Semakin banyak mereka memberikan hartanya di jalan Allah, dan semakin mereka memperhatikan apa yang diharamkan dan yang dihalalkan, maka Allah akan semakin menambah kekayaan mereka. Disamping tugas-tugas mereka dijadikan mudah, dan Allah memberikan kesempatan yang semakin banyak untuk menafkahkan hartanya di jalan Allah.

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

2 comments:

Ku Azmiza said...

berhati2 dengan syaitan yang sentiasa menyempitkan aqal..
sering membuatkan hati berbimbang2 miskin/kekurangan harta lantaran sedekah...

fakerien said...

itu kan mmg kerja tetap syaitan untuk merosakkan anak cucu Adam a.s.. sedekah merupakan satu perkara plg dasyat berbanding ciptaan api,angin,air,besi....