بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 26 December 2011

Hidayah Hanya Ada di Tangan Allah

“Dan barang siapa yang mencari agama selain Islam , dia tidak akan diterima , dan di akhirat dia termasuk dalam orang yang rugi .” (QS Ali Imran , 3 : 85) 
  Perlu dijelaskan bahwa sekalipun semua supaya seorang mukmin tidak mendatangkan hasil untuk memberikan petunjuk kepada satu orang pun , mereka tidak akan pernah merasa frustrasi kerana tugas seorang mukmin hanyalah menyampaikan pesan , sedangkan Allahlah yang sesungguhnya memberikan hidayah .
  Dari Al-Quran , kita tahu bahwa banyak penyembah berhala di Mekah yang tidak memeluk Islam , sekalipun Nabi Muhammad saw telah melakukan berbagai upaya dengan tulus dan sungguh-sungguh . Akan tetapi , usaha-usaha yang telah dikerjakan Rasulullah saw tadi tetap mendapatkan ganjaran Allah mewahyukan kepada beliau .
   “Sungguh , engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang engkau kasihi , tetapi Allah memberikan petunjuk kepada orang yang Dia kehendaki , dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk .” (QS Al-Qasas , 28 : 56).      
    Di dalam Al-Quran dinyatakan bahwa nabi telah menunjukkan komitmen yang sama dalam menyampaikan risalah dari Tuhan mereka . Kesukaran-kesukaran yang dihadapi tidak pernah mematahkan semangat mereka. Bahkan sebaliknya , mereka sentiasa melakukan berbagai upaya untuk menunjukkan jalan yang benar untuk umat mereka . Upaya-upaya penuh semangat yang telah dilakukan oleh Nabi Nuh as telah digambarkan dalam QS Nabi Nuh , 71 : 5-10 .


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: