بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 20 December 2011

Akhir Zaman dan Munculnya Al Mahdi


 Dan Allah akan mengajarkan kepadanya Al-Kitab , Hikmah , Taurat , dan Injil .” (QS Ali Imran , 3 : 48)
     Untuk memahami rujukan atas ‘ Al Kitab ” yang disebutkan di ayat ini , kita harus melihat ayat-ayat lain di dalam Al-Quran yang releven dengan pokok permasalahan ini : apabila Al Kitab dikatakan di situ ayat bersama dengan Taurat dan Injil , itu pasti bererti Al-Quran . Ayat ketiga dari Surah Ali Imran menegaskan maksud tersebut .
   “Allah , tidak ada tuhan selain Dia , Yang Hidup kekal lagi sentiasa berdiri sendiri . Dia menurunkan Al Kitab (Al-Quran) kepadamu dengan sebenarnya ; membenarkan kitab yang diturunkan sebelumnya dan menurunkan Taurat dan Injil sebelum (Al-Quran) , menjadi petunjuk kepada manusia , dan Allah Mahaperkasa lagi mempunyai balasan (siksaan) .” (QS Ali Imran , 3 : 2-4)  
    Dalam hal ini , Al Kitab yang disebutkan dalam ayat 48 , yang akan dipelajari oleh Isa as , hanya mungkin berupa Al-Quran . Kita mengetahui bahwa Isa as telah mengetahui Taurat dan Injil selama kehidupannya , iaitu , sekitar 2000 tahun lalu . Jelas Kitab tersebut adalah Al-Quran yang dia akan ajarkan ketika dia turun ke Bumi kembali .
   “Dan sesungguhnya ‘Isa itu benar-benar memberikan pengetahuan tentang Hari Kiamat . Kerana itu janganlah kamu ragu-ragu tentang Kiamat itu dan ikutilah Aku . Inilah jalan yang lurus . ” (QS Az-Zukhruf , 43 : 61)
   Bukti lebih lanjut dengan kedatangan kedua ‘Isa as dapat ditemukan dalam penggunaan kata wakahlan dalam surah Al-Ma’idah , 5 : 110 dan surah Ali Imran 3 : 46 .
     Menurut sejumlah besar hadis , Nabi Isa as akan turun ke Bumi pada waktu bersamaan dan akan menyeru seluruh pemeluk Kristian dan Yahudi , khususnya , untuk  meninggalkan berbagai kepercayaan takhayul yang diyakini oleh mereka pada saat ini dan hidup menurut Al-Quran . Ketika pemeluk Kristian telah mendengarnya , umat Islam dan Kristian akan bersama di bawah satu keimanan dnan dunia ini akan zaman perdamaian , keamanan , kebahagiaan , dan kesejahteraan terbesar yang dikenal sebagai Masa Keemasan .

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: