بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 2 December 2011

Larangan mengambil orang kafir sebagai teman kepercayaan


QS Ali Imran , 3 : 118

   Kriteria orang-orang beiman kerana orang beriman mencintai Allah melebihi sesuatu atau seseorang .
  “Dan di antara manusia ada orang yang menyembah tuhan selain Allah sebagi tandingan yang mereka cintai seperti menyintai Allah . Adapun orang-orang yang beriman sangat besar cintanya kepada Allah . Sekiranya orang-orang yang berbuat zalim itu melihat , ketika mereka melihat azab (pada hari Kiamat) , bahwa semua kekuatan itu milik Allah dan bahwa Allah sangat berat azab-Nya (niscaya mereka menyesal) .” (QS Al-Baqarah , 2 : 165).
    Orang-orang beriman kerana menyintai Allah di atas segalanya , menyintai orang yang menyintai Allah , tidak membezakan orang yang menyetujui atau benci tindakkanny merupakan orang dekat ataupun jauh . Hal ini dijelaskan dalam Al-Quran surah Al-Mujadalah , 58 : 22 .
     Lebih jauh lagi , bila orang beriman memiliki sedikit saja cinta terhadap orang yang ingkar , itu tidak akan membuat orang beriman bersikap benar . Orang-orang yang beriman diperingatkan agar tidak melakukan hal ini .
   “Hai orang-orang yang beriman , janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad) , kerana rasa kasih sayang ; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu , mereka mengusir rasul dan (mengusir) kamu kerana kamu beriman kepada Allah , Tuhanmu...” (QS Al-Mumtahanah , 60 : 1) .

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

No comments: