بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 28 December 2012

Perjalanan Hamba

Amat kasihan jika diri kita diseliputi dgn perasaan takkabur sebabnya ia menunjukkan yg kita nie jahil dgn apa yg kita lakukan…dan hal nie jg bole mengheret kita kpd kesesatan…malahan Allah tidak akan melihat kpd amal kita yg disertai perasaan takkabur…ia ibarat, kita menyembah Allah tp hakikatnye kita menentang Allah..

Nama pun hamba kan ? jd, sbg hamba kita mmg tak ada apa-apa, semuanya hak Allah belake..so, kita tak payah la nk sombong dan takkabur..kan? sombong merupakan penyakit hati yg bahaya!...bila sifu aku tanye pasai apa bahaya? Aku jwb ‘sebab bole merosakkan amal’…tp jwpan sifu aku bg “sombong tu pakaian Allah”…nie bermakna sifat itu hanya layak bagi Allah, ia adalah milik Allah, siapa yang mengambilnya nescaya amat dimurkai Allah.

Kita ni pengemis di sisi Allah, kita mengemis belas kasihanNya..diri kita kotor..jd, kita jadikanlah amal-amal kita yg tak seberapa sbg temperung untuk mengisi belas kasihanNya..dan lakukanlah hanya Allah menjadi tujuan kita… Dengan ilmu, kefahaman dan jalan yg kita miliki, ia adalah amanah Allah SWT yang perlu disebarkan kpd manusia…sebabnya setiap amanah akan dipersoalkan oleh Allah kelak.

Dah nama pon manusia kan, jd nafsu tu memang akan berusaha nak sesatkan kita….jd, kita kena lah belajar untuk rendahkan hati agar amal dan ilmu kita dpt memberi manfaat pd jiwa kita.. kita jg kena renungkan ‘adakah sudah tinggi khidmat kita lakukan jika hendak dibandingkan Allah yg memberi khidmat pd diri kita ?”( sifu aku selalu ckp ‘nikmat mana lg aku nk dustakan?...dalam surah ar-rahman ada bicara tentang nikmat Allah yg tak dpt didustakan)…jd, tak yah la nk hitung amal kita….

Bukankah Allah yg mengawasi, mentadbir, menciptakan kita? Maka, sudah tentu Dia Maha Mengetahui akan diri kita, apa yg kita nyatakan dan sembunyikan ? Allah sentiasa menjaga diri kita, perjalanan darah, kerdipan mata, denyutan jantung, nafas yg keluar masuk dan pelbagai lg nikmat yg tak terhitung…Allahu Akhbar…betapa Allah Maha Pemurah, Maha Penyayang…Maha Segala…

Dgn masa yg kita ada, marilah sama-sama menghitung kehinaan diri kita, maksiat dan kelalaian kita( sungguh aku mmg lalai )…tak perlu risau kalo kurang amal untuk menghadap Allah SWT sebab merasa hina itulah sifat sejati seorang hamba yg hanya mengharap rahmat kasih sayang dari Tuhan. Kalo ditanya, " Apakah amal kamu yang kamu bawa pada-Ku?," Katakan, "Tiada apa-apa wahai Tuhanku, hanya sekeping hati yang cinta padamu, sekeping hati yang merasa hina di sisi-Mu dan sekeping hati yang sentiasa yakin dengan belas kasihan-Mu.” InsyaAllah..





~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: