بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 7 December 2012

Dialog 1 : Apa itu SYAHADAH


Di suatu petang ketika sdg menunggu saat berbuka….

Dia : kita wujud ke ?

Aku : (blurr..) xtau...nampak ada tp mcm x ada....sebab Allah dh firman..semuanya bermula tiada,pastu ada n nanti tak ada kembali....yg ada dan kekal hnya Dia.

Dia :  sy nk tnya sket…apa trkandung dlm syahadah? jwb ikut awak tau..ikut ilmu awak…x nk buat rujukn…

Aku : (erkk..knp tetibe di aju soalan begini ?)… tiada tuhan yg berhak disembah selain Allah..n muhammad saw pesuruh Allah.... sy menolak segalnya kecuali Allah...Allah yg memiliki segalnya….

Dia : ok...itu syariat, yg kita faham ada 2 kat situ, (1) utk Allah (1) kalimah rasul..betul?

Aku : (tanpa was2 aku jwb.) betul....mengakui Allah itu 1..dan Muhammad saw adalah utusanNya..

·         perbualan tergendala….. (^_^)


Dia : apa yg kita nafi…apa yg kita isbat? Jgn rujuk eh…

Aku : (dlm otak aku pk…) nafikan yg lain2.....n kekalkan hnya Allah shj…
         (dgn sopan aku jwb) sy fhm yg sy nafikan segala sesuatu n hnya Allah shj yg berhak disembah

Dia : jd...sape yg wujud?

Aku : ALLAH

       Dia : jd kita nafikn wujud makhluk
              laa ila ha, so...makhluk x wujud…klu wujud pun 0.

       Aku : (yg aku tahu..) laa ila ha > menafikan segala sesuatu....hnya Allah yg wujud.

       Dia : hakikatnya...makhluk x wujud ,yg wujud Allah....hakiki….illa Allah
  
       Aku : ( perasaan penuh tanda tanya..)

       Dia : nafi isbat ni penting sbb nk nafikn pula sesuatu yg lain..

       Aku : ( blur..) maksudnya…?

      Dia : faham syahadah dulu…
)
  •  sungguh, bab ni belum habis di diskuskan lagi...hehe.....kemudian sambung ;)

~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

5 comments:

Ku Azmiza said...
This comment has been removed by the author.
Ku Azmiza said...

p ketuk kepala orang tu...cakap separuh2 hahaha....

saya xsuka orang cakap separuh2...yang sy xsuka tu selalunya sy akan dapat.

Mulanya hati sakit tapi bila pandang hikmah, sy boleh tersenyum lebar. ALLAH CUMA MENDIDIK SY AGAR BERSABAR. dan sesungguhnya sy menyampah bersandar pada makhluk n Alhamdulillah...total Allah!

saya telah merdekakan diri sy n awak... bila lagi?
ngeh..ngeh..ngeh...

awak delete eh komen yang pertama?

fakerien said...

eh..sy x buat apa2 pon kt komen pertama...sy ingat akak yg delete( sy bace komen tu kt gmail je mlm td)

merdeka? akak mmg merdeka pon..sy? in progress la sis...tp kak,sejak seminggu ni asyik ternampak pesanan dlm al-quran ttg
1. bersabar
2. memaafkan
3.jiwa yg dapat balasan..

Ku Azmiza said...

pegang kuat ngan tali Allah...
insyaAllah selamat

fakerien said...

InsyaAllah...kena rajin baca al-quran, agar mudah nk lulus ujian Tuhan.... :)