بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 24 December 2012

Dialog 8 : sombong ke?



Dia : akak tau tak, td kat majlis, sy jumpa kwn-kwn sekolah… mcm sombong je…

Aku : Mane hg tau? Hg p tegur dia tak ?

Dia : Tak!

Aku : erkkk... macamne hg tau dia sombong, hg pon x p tegur dia…

Dia : Tak la, sy dgn kwn sy yg sekelas je berborak…yg lain2 tu tak bercakap sgt…

Aku : la, hg tegur dan senyum kt depa dulu…klo x dak respond…maybe betul dia sombong…TAPI, mungkin je…tak semestinya…hehehehe...


Nota : teringat kata-kata kakak aku yg dok kata aku sombong sebabnya aku seolah-olah menolak teguran dan nasihatnya….hehe….“Jangan mudah berkata “sombong” kepada seseorang yang kita sendiri tidak pernah berusaha untuk menegur atau memahami, atau sekurang-kurangnya senyum kepadanya….”

Firman Allah : Dan hamba Allah yang baik (yang diredhai-Nya); ialah orang-orang yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang mengandungi keselamatan (kesejahteraan)" (Surah Al Furqan:63)

Rasulullah S.A.W bersabda : "Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku agar kamu bersifat tawaddhu' sehingga seorang tidak merasa megah terhadap seorang yang lain, dan juga tidak bersikap melampau di antara seseorang dengan seorang yang lain" (Riwayat Muslim dan Abi Daud)






~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: