بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 22 December 2012

Dialog 5 : Solat...


Satu hari aku ditanye tentang SOLAT…

Dia : kenapa awak solat..?

Aku : saya hamba…(pd masa yg sama aku hnya fikir yg aku solat atas perintah Allah…itu yg aku tahu… dan aku hnya nk jadi hamba Allah serta umat Muhammad saw).

Aku : ada beza ka jwpan dr aspek syariat, tareqat, hakikat, makrifat ? sy solat sbb nk jd hamba Allah, berharap diterima sbg hambaNya, nk kembali kpdNya…sy x nak lain2 melainkan diterima sbg hambaNya…

Dia : itu kena kait dengan Al-Quran..kenapa Allah suruh kita solat ?. semua ada dalam al-quran.

Aku : (hanya fikir solat itu bg mendisiplinkan diri aku dan atas perintah Allah sbb aku nie hamba…)

Dia : kita proses cuci diri dulu supaya suci..bila suci senang nurullah nak masuk..tak akan bertempat lain selain Allah..

Aku : istiqamah istigfar n solat sunat taubat..dh lbh 1 thn tapi tetap sama…(nada kesal cikit sebenarnye..)

Dia : solat kena betulkan..lalai dalam solat..solat tu Allah je tahu..terima atau tak..

Aku : maksudnya solat mcm mana? Bukan spt yg belajar di sekolah ? ( soalan simple sbb orang awam katakan…)

Dia : time solat fikiran merawang, kan ?

Aku : ada, tipu kalau tak dak…

Dia : patutnya...bila kita dh nafikn sifat ma'nawiyah sblm solat...kita dh serah diri pd Allah…angkat tgn surrender..itu penyerahan…Letak tgn atas pusat, tgn kanan atas tgn kiri, ibu jari kebwh, telunjuk di atas…itu tanda mati…mati maknanya xdak apa dah…
serah...fana…susah, kan? pelan2.

Aku : agak susah nak lakukan…

Dia : tak payah...minta Allah mudahkn….hayati setiap bacaan, mulut sebut hati tafsir
dan kita akan kusyuk….setiap prgerakn mesti dgn pengawasan….bila sebut Allah hu Akbar….nyatakn dgn sungguh2…Maha Besar Dia..

Aku : maksudnya kita x akan pk hal lain klo kita dpt hayati bacaan ?

Dia : dak...sebb kita sibuk dgn mnghayati…tp bca mesti pelan2..solat akn jd lma sket
hayati pd setiap gerak…rasakn kebesaran...d situ akn dtg dzauk…semua perlu latihan
pelan2...insyaAllah bole.

Aku : dr aspek syariat, bukan ka solat itu untuk mendisiplinkan kita ?

Dia : betul….tp kenapa Allah nak kita solat ?

Aku : agar kita jd baik dgn cara bersolat sbb nak solat, kita akan tgk masa, berwuduk dan lain2 ( dlm kepala dok pk pakai telekung, berdiri, kemudian angkat takbir, lepas tu baca fatihah, rukuk, bangun, sujud, duduk antara dua sujud, bangun, bla, bla, bla, dan seterusnya hingga salam…)..

Dia : adduhh….Allah pesan…dirikan solat untuk ingat AKU. Jd, Allah nk kita jgn lalai ingat Dia…solat tu alat je..untuk cas qalbu..makin byk solat, makin le ingat Allah…roh kita pun mikraj dekat dgn Allah..dlm solat ada zikir, kan? Kenapa zikir ? utk ingat Allah, kan ?


Nota : Ntah kenapa aku rasa mcm bab ni panjang lagi…dan sekali lagi nafi isbat diutarakan...




~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: