بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 23 December 2012

Dialog 6 : Sequdus Doa


Seusai magrib..aku terbaca suatu petikan. Ayatnye begini.. ‎" Mak masuk syurga, takdir anok ke neraka...mak sedih dop??? kan dalam syurga bukan tempat berduka cita...ulama2 menjawap ,diantaranya sheikh mutawali seorang ulama terkenal dari selatan mesir kabo dalam syurga x kan ade kesedihan..bahkan akan diberi lupa pada ahli kluarganya yang masuk neraka...kalu kita dlm syurga, kita akan lupa keadaan adik beradik kita dlm neraka..kerana dlm syurga bersih belaka..x dop sedih, x dop cemburu, x dop berduka...."

Susulan petikan diatas, aku tersentap (aku fikir maksudnya aku x akan jumpa org yg aku sayang nti di kiamat kelak klo mcmni)…terus aku menadah tangan minta pd Dia..agar aku, mak ayah, adik2, kakak dan ahli keluarganya dimasukkan ke dalam rahmatNya.(sambil air mataku yang bertali arus mengalir tanpaku minta)

Petikan diatas mengundang 1 dialog ringkas ketika  di opis…


Dia : mcmtu, tak dapat la nk jumpa suami nanti…



K.E : bukan ke lepas kita masuk neraka, kita akan masuk syurga ? jumpa la nanti..



Aku : betul ! tapi, akak rasa 1 hari kat neraka mcm 1 hari kt dunia ka? Klo mcmtu Alhamdulillah…tp 1 hari kat akhirat bersamaan 1000 thn kt dunia…tahan ka dgn azab neraka yg 1 hari kat akhirat? ( provokasi )

K.E : angguk-anggukan kepala shj…

Dia : sy nak masuk syurga dgn suami...tp kenapa Allah nak kita lupa kan ahli keluarga kita yg di neraka ?


Aku : hanya tersenyum kecil saja (soalan yg bagus! )

K.E : dalam syurga kan semuanya indah...

Aku : betul...kan Allah dah berfirman yg ahli2 syurga hidup girang, berpakaian indah, duduk berhadap-hadapan.. takdak kesedihan pon dalam syurga....mane nak ingat kat ahli neraka...mereka juga tidak akan terkena penyakit, tidak juga menjadi tua...

Dia : kita x bole ke minta pd Allah agar ahli keluarga kita kt neraka masuk syurga dgn kita ?

Aku : (soalan bagus jg )..sebab itu kita minta kat Allah kat dunia lg agar kita dan ahli keluarga kita di masukkan ke dalam rahmat-Nya...( sambil tersenyum kecil..)



Nota : Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila ahli syurga masuk ke dalam syurga maka berfirmanlah Allah azza wajalla: Kamu hendak sesuatu maka aku akan tambahkan kepada karnu?” Maka mereka berkata: “Apakah tidak putih (bercahaya) muka-muka kami? Apakah kami tidak masuk syurga? Apakah kami tidak berjaya (lepas) daripada neraka?” Dikatakan: “Maka bukalah (singkaplah) hijab, maka tidak suatu perkara yang diberikan paling disukai oleh mereka selain daripada memandang kepada Tuhan mereka, kemudian bacalah firman Allah s.w.t ini.

“Bagi orang-orang yang membuat baik ada pahala yang terbaik dan
tambahannya.” (Yunus: 26)...


Mereka duduk berbaring di atas pelamin-pelamin yang berderet; dan Kami jadikan kawan teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya.(At-Tuur 52:20) | Dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam Syurga); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya.
(At-Tuur 52:21)

So, sekarang bole bgtau mcmne ahli syurga nak ingat kat ahli keluarga di neraka? sebab melihat Allah SWT di dalam syurga adalah perkara yang paling kita sukai dan kita nanti-nantikan selama ni...kan? ( Aku cakap kt diri ler...nk jumpa Allah tp malas beramal, asyik nk ikut nafsu je..huhu)



~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: