بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 23 December 2012

Dialog 7 : Taksub..!!!


Entah mcmne le ayat TAKSUB nie bole keluar dr bibirnya….aduhai jiwa, merana seketika n tersentap sungguh jiwa mendengarnya….terasa bagai dihiris-hiris jiwa aku nie dgn perkataan taksub!

Bila dia cakap “ hanya 1 saya nak pesan kat awak, jgn taksub dgn saya! Kalo ada perasaan itu, saya akan tinggalkan awak sepertimana saya tinggalkan adik-adik saya yg lain’…Aku berpeluh tubuh hingga bergetar jiwa, lemah sendi2 aku yg sememangnya lemah….serta merta aku teringat akan Tuhan n betapa akan celakanya aku kelak ketika menemuiNya jika taksub itu ada dalam diri aku… L

Allahu Akhbar…selesai solat taubat, ayat taksub tu menerjah sanubariku yg sememangnya lemah! Air mata lak mengalir dgn laju mcm break dh jem le plak..dalam sendu sedan aku minta dgn penuh harap dr Allah agar aku tak dak perasaan taksub pada dia….sebab apa? Aku berpegang teguh pd La illa ha illa Allah dan itu merupakan zikir utama aku..betapa celakanya kalo aku ada taksub pada dia sedangkan aku hanya mahu kembali kepadaNya, diterima sbg hambaNya dan umat Muhammad saw….dalam berdoa hati aku berkata “ tak perlu tinggalkan aku sebab jika taksub wujud, aku sendiri akan bawa diri dulu sptmana aku tinggalkan tutyrahiza demi kebaikan kami bersama..”

Berikutan kisah taksub nie..terjadi le dialog antara aku dgn dia setelah setahun... :

Aku : apa maksud taksub?

Dia : kita sukakan seseorang itu yg teramat…apa pon dia buat, semuanya baik je,  xdak salah cela pon…sanggup bermati untuk kita macam Abu Bakar r.a sanggup mati untuk Rasulullah saw…

Aku : (aku hnya fikir betapa akrabnya ukhwah Baginda dgn Abu Bakar..pd masa yg sama, aku x sanggup nk mati demi dia..hehe…), taksub tu macam gangnam style eh? Mcm k-pop yg org minat tu? jadi, kenapa tinggalkan dia?

Dia : a’ah.. sebab sy x bole tahan tgk dia…Nampak sy, dia nangis, x jpa nangis…cikit2 sy je..semua sy buat semua betul, x dak yg salah…

Aku : ( senyum aje….)  ‘ x perlu risau sebab sebelum apa2 jadi, saya sendiri akan bawa diri p jauh2….(ayat sengal..hahaha…tp itu aku akan lakukan..)


Nota : Taksub ini amat bahaya bagi aqidah kita sebenarnya…Allah pon dah larang kan?  Firman Allah: "Katakanlah, "Wahai Ahli Kitab! janganlah kamu melampau-lampau dalam agama kamu secara yang tidak benar, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia dan juga (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul". (Surah al-Ma'idah:77 )….

 Allah juga nak kita bersikap adil dan bersederhana kan ? Firman Allah : Dan demikianlah (sebagaimana kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu".(Surah al-Baqarah 143)




~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: