بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 30 December 2012

Nasihat Guru…Siri 2


Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam, Juga kepada ahli keluarga dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam..

Kali nie aku telah diperingatkan tentang segalanya hak dan milik Allah….ia bermula pabila aku seperti lebih tertarik kepada mereka yg mempunyai ijazah sanad dalam beramal hanya kerana mahu wasil….menurut tuan jalalludin “Adapun mencapai Wasil adalah mudah menerusi Wasilah.. boleh juga berwasilah dengan amalan salih “….

Terasa macam terawang-awang kejap (leka sebenarnye…). Tapi bila guru kejutkan aku, aku tersedar dan tersentak…mane taknye, ayat dia bikin aku tertunduk….Allahu Akhbar!

Guru pesan “"Ingat ekin... segala hidayah, petunjuk, kebenaran atau pancaran nur Ilahi datangnya dari kehendak Allah...tak kira sape pun....jangan gundah jangan resah kerana syaitan mecari ruang untuk masukkan belalainya sehingga awak putus asa. Bersandar kepada Allah, berpaut kuat dengan Dia, mohon sungguh2...Dia tak bagi segera bukan tanda tak suka tapi Dia masih ingin awak terus memohon...merasakan diri tu hamba...sehingga sampai satu saat..awak akan dapat apa awak nak,InsyaAllah. Kita ni penuh karat,ekin...kita cuci dan cuci tanpa perlu berkeluh kesah, merintih sehingga mengalah. Pandang Allah...pandang kekuasaanNya... jangan pandang pada hebat orang..kita sangka orang tu dah wasil kerana dia bijak bercakap...tapi dlm pengetahuan Allah...YE KE DAH SAMPAI? Jadi, jangan pandang hebat orang...pandang pada kehebatan ALlah. buat saja apa yang Allah suruh, tinggal yang Allah larang...masukkan diri dalam golongan bertaqwa...awak akan dapat semuanya nanti,InsyaAllah."

Amacam ? itu baru permulaannye……


Nota : ayat paling aku tersentap…bila guru kata "kalau Allah brkehendak tak sape mampu menahannya. biar wirid tak berijazah...kalau Allah kata wasil...wasil jdnya! berpaut kuat2 dgn pencipta bkn dgn yg dcipta… selagi kamu bergantung pd makhluk...selagi tu kamu bkn sapa2 d sisi Dia Dalam Diri……



Akan bersambung….insyaAllah



~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: