بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Thursday 20 December 2012

Dialog 3 : LAPAR....



Di suatu petang, sedang leka menghadap lappy…tetibe anak buah aku berkata…


Adik : ibu, lapar la….

Dia : errr…..

Aku : ( terdengar je ayat LAPAR…) den dari tadi dah lapar….(menyampuk je..)

Aku : ( melihat ibunya…) bila lapar-lapar mcmni..baru tahu kenapa Allah nk kita puasa…kalo tak puasa, kita tak tau keadaan orang yg x dapat makan, org yg fakir miskin…kan kak?


Dia : betul…klo tak puasa, kita x dapat nk memahami dan menyelami penderitaan orang yg x dapat makan…



Nota : masa tu aku terfikir betapa laparnya hari ni…dan sungguh Allah nak aku tahu penderitaan orang yg x dapat makan..sedangkan aku tiap2 ari dpt makan..Allah nk didik hati agar menyayangi, menghormati dan membantu orang lain…Allah nk kita bersedekah n tidak menghina orang yg x mampu membeli makanan…takdak manusia pon yg nak fakir dan miskin sampai tak mampu untuk membeli makanan….


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: