بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 9 November 2014

Mukjizat Rasulullah saw

♥ بِسْـــــــــــ-ـــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَات
.
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
.
Selamat Petang...Alhamdulillah Syukur Kehadrat Illahi..
.
♥Firman Allah S.W.T: ☞ surah Yunus ayat 57, yang bermaksud; "Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Qur'an yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi syifaa' (penawar / ubat) bagi penyakit-penyakit batin yang ada dalam dada kamu dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman."
.
♡{Mukjizat Rasulullah S.A.W}
.
Tarikh:9~11~2014
Riwayat:  (al-Bukhari)
Kategori:  Akidah
.
♥Hadith: ↴
.
█ ☞ Dari Anas r.a katanya: ☞ Dibawakan kepada Nabi s.a.w sebuah bejana (bekas) waktu itu baginda di Zaura'. Lalu baginda letakkan tangan baginda di dalam bejana itu. Maka keluarlah air daripada anak-anak jari baginda. Lalu orang ramai pun berwudhuk. Qatadah pun berkata: ☞ Saya berkata kepada Anas : ☞ Berapa ramaikah kamu ketika itu? Jawab Anas: ☞ Tiga ratus atau lebih kurang tiga ratus. █

♥Huraian Hadith: ↴
.
☞ Mukjizat yang dimiliki oleh Nabi s.a.w: ialah apa yang menjadikan para penentang baginda tidak mampu untuk melakukannya atau menandinginya ketika dicabar. Oleh yang demikian, mukjizat para nabi adalah perkara luar biasa yang tidak mampu ditandingi manusia dengan segala kebolehan dan keupayaannya sepertimana mukjizat yang telah dikurniakan kepada ☞ Nabi Musa a.s berupa tongkat yang dengannya baginda mengalahkan apa jua bentuk sihir, ☞ Nabi Isa a.s dengan usapannya yang dengan izin Allah, mengubat segala macam penyakit yang tidak mampu diubati oleh ilmu kedoktoran yang dibangga-banggakan pada zaman tersebut. Maka begitu jugalah mukjizat ☞ Nabi Muhammad s.a.w, yang di antaranya juga berupa Al-Qur'an yang ternyata hebat daripada berbagai sudut yang tidak mampu ditandingi manusia dari dahulu hingga kini.
2359 bacaan
.

No comments: