بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 6 February 2012

Solat Menjauhkan Manusia dari Perbuatan Jahat


       Menegakkan solat lima kali sehari menghilangkan keadaan lalai dan menjaga niat dan nurani mukmin tetap hidup. Solat membuatnya terus berpaling kepada Allah dan hidup dengan perintah Allah. Seorang manusia beriman sempurna yang berdiri di hadapan Allah untuk menengakkan solat, mereka menjaga ikatan batin yang kuat dengan Allah. Solat itu mengingatkan manusia akan Allah dan menghindarkannya dari semua jenis kejahatan seperti yang terdapat di dalam surah QS Al-Ankabut, 29:45 “Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan”.
     Solat adalah laku ibadah yang wajib bagi semua Nabi dan mukmin. Nabi-nabi yang sepanjang sejarah diutus kepada manusia mengimbau kaumnya akan laku ibadah yang wajib ini. Sementara itu, mereka sendiri menegakkannya dalam cara yang secermatcermatnya dan menjadi teladan yang harus diikuti semua mukmin. Dalam hal ini, solat adalah sebentuk pesan yang disampaikan oleh Nabi-nabi Allah kepada kaum masing-masing.


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: