بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 12 February 2012

Rahsia Bagaimana Menjauhi Angan-angan kosong dan Bisikan Syaitan


(pahala dari Allah) itu bukanlah angan-angamu dan bukan pula angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa mengerjakan kejahatan, nescaya akan dibalas sesuai dengan kejahatan itu dan dia tidak akan mendapatkan perlindungan dan penolong selain Allah” (QS An-Nisa , 4 : 123).
        Meskipun syaitan tidak memiliki kekuatan atas orang-orang yang beriman, kadang-kadang ia berusaha menggoda mereka dengan bisikan-bisikan kerana kesalahan yang telah dilakukan mereka.
      Rahsia penting yang diungkapkan Allah dalam Al-Quran adalah bagaimana menyelamatkan diri dari bisikan syaitan. Ini merupakan masalah bagi orang-orang beriman yang takut kepada Allah dan menginginkan syurga. Kerana bisikan syaitan itu menyesatkan dan memalingkan manusia dari jalan Allah serta menjadikan manusia sibuk dengan perbuatan sia-sia dan remeh.
     Syaitan berusaha untuk menanamkan perasaan sedih dan takut kepada manusia, menyemaikan benih-benih pertentangan di antara mereka sehingga menyebabkan mereka merasa ragu-ragu terhadap Allah, Al-Quran dan agama. Syaitan memenuhi hati manusia dengan angan-angan kosong. Sebahagian ayat yang menjelaskan bisikan syaitan kepada manusia terdapat dalam surah QS An-nisa,119-120 "Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah”. Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata.[120]Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong; dan apa yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata.
 
~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: