بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 30 October 2011

Syaitan berusaha menghalangi manusia untuk menyedari dan berbuat kebaikan


Di dalam Al-Quran, Allah mengatakan bahwa syaitan sangatlah kufur dan suka melawan. Kita juga belajar dari Al-Quran bahwa syaitan akan mendekati manusia dari setiap arah  dan ia akan berusaha dengan segala cara untuk membawa manusia kepada kejahatan moral. Metode yang paling sering dilakukan syaitan dalam rencana jahatnya ialah menghalangi manusia dari melihat kebaikan dalam segala peristiwa yang menimpanya.
 Dengan cara demikian, ia juga berusaha menyesatkan manusia kepada pemberontakan dan kekufuran. Orang yang tidak mampu memahami keindahan akhlak Al-Quran akan jauh dari ajaran  Islam. Mereka yang menghabiskan hidup mereka untuk mengejar kesia-siaan dan melupakan akhirat akan mudah jatuh ke dalam perangkap syaitan.
  Seseorang harus melatih kesabarannya supaya ia dapat berusaha melihat kebaikan dalam semua peristiwa, untuk menunjukan ketundukan dan kepercayaannya kepada Allah. Ketidakmampuan untuk melatih kesedaran seseorang hanya akan membawa kepada sikap yang salah (lihat QS Al-Baqarah, 2: 268, Al-A’araf, 7: 200-201).
      Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu membuat keji (kikir), sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan kurnia-Nya kepadamu. Dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui.“ (QS Al-Baqarah, 2: 268). ( Melihat Kebaikan di Segala Hal, 2004)

~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :)Barakallah ~

No comments: