بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 22 October 2011

Sistem pernafasan khusus pada serangga

“Sesungguhnya Allah tidak segan membuat perumpamaan seekor nyamuk atau yang lebih kecil dari itu. Ada pun orang-orang yang beriman, mereka tahu bahawa itu kebenaran dari Tuhan. Tetapi mereka yang kafir berkata “apa maksud Allah dengan perumpamaan ini? Dengan perumpamaan itu banyak orang yang dibiarkannya sesat, dan dengan itu banyak pula orang yang diberi-Nya petunjuk. Tetapi tidak ada yang Dia sesatkan dengan perumpamaan itu selain orang-orang fasik (QS Al Baqarah 2:26)
         Lalat terbang pada kecepatan yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan ukuran tubuhnya . Capung dapat mengembara dengan kecepatan 25 mil per jam (40km / jam) bah kan, serangga yang lebih kecil dapat mencapai kecepatan hingga 31 mil per jam (50km / jam).
         Kecepatan ini sebanding dengan manusia yang melakukan perjalanan dengan kecepatan ribuan mil per jam. Manusia hanya dapat mencapai kecepatan ini bila menggunakan pesawat jet. Padahal, jika kita mengingat ukuran pesawat jet jika dibandingkan dengan lalat , jelas bahawa lalat-lalat ini sebenarnya terbang lebih cepat daripada pesawat terbang .
         Pesawat jet menggunakan bahan bakar khusus untuk mengerakan mesen kecepatan tingginya. Daya terbang lalat pun memerlukan tingkat tenaga yang tinggi . Juga diperlukan sejumlah besar oksigen untuk membakar energy tersebut. Keperluan oksigen dalam jumlah besar ini dipenuhi oleh sistem penafasan yang luar biasa yang terletak didalam tubuh lalat dan serangga lainnya.

No comments: