بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 6 March 2013

Mati sebelum mati ?

Ramai antara kita bole berkata "Kita adalah hamba-hamba Allah yang Maha Kuasa"...persoalannya adalah berapa orang yang sungguh-sungguh menghamba sebagaimana yang diinginkan Tuhan kita? Apakah yg menghalangi kita dari penghambaan yang sesungguhnya, kepatuhan sejati kepada Allah.? Itulah dia nafsu kita....

kita ibarat berada ditengah-tengah...sebelah sini menyeru kita untuk menyembah Allah..sebelah sana pula adalah nafsu kita yg memanggil..bila kita menjalankan ketaatan kepada-Nya, kita adalah sebagai hamba Allah...sementara, bila mendengar panggilan nafsu, kita adalah hamba nafsu sendiri..

mati sebelum mati ? mulanye aku fikir apakah maksud perkataan ini sebenarnya..kini baru le aku tahu yg perkataan itu adalah salah satu hadis Rasulullah saw untuk menyarankan kita menyelamatkan diri kita dari nafsu kita sendiri ( kiranya nafsu yg menghasut kita membuat maksiat la..)

setakat yg aku tau, bagi yg telah melalui proses mati sebelum mati....baginya tiada apa yg mereka mahukan lagi...bila Allah suka, dia pun suka..bole kata dia seperti mayat la..sebab orang yg sudah mati mana bole membahayakan atau menyakiti atau tersakiti dengan perbuatan atau ucapan....kan? ermm...klo dah jd mayat, bilamana orang menyakitinya, mana ada dia membalas perbuatan itu semula...kan ?

Nota : topik ini membuat aku berfikir tentang pesanan kakak aku bilamana aku terasa disakiti, ditindas, difitnah dan segala macam la hal2 -ve....kakak aku pesan "pandang af'al Allah..settle! "....kiranye, aku masih belum lg la melalui proses mati sebelum mati nie....banyak lg hal2 yg aku kena 'matikan'....termasuklah AKU....bru le aku faham apa yg akak nak didik aku...tu pasal la aku sayang kamu...hahahaha.... (^_^)

No comments: