بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 24 March 2013

Guru Yang Mursyid


Bila sebut tentang mursyid….ramai yg mahu ada mursyid sendiri tak terkecuali aku…yup, aku memang mencari mursyid…tapi sampai sekarang tak pernah jumpa2 lagi…hehe….

Sebelum tu, apa itu mursyid? Mursyid  adalah seseorang yg membimbing ke jalan rohani… firman Allah “ Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, dialah orang yang mendapat petunjuk dan siapa yang dibiarkan-Nya sesat, maka tidak ada seorang Pemimpin pun yang memberinya petunjuk (Al-Kahf : 17).

Pembimbing ni sebenarnya adalah sahabat rohani kita dan sentiasa bersama-sama dalam menuju ke hadrat Ilahi demi mencapai keredhaan-Nya…firman Allah
“Barang siapa mentaati Allah dan Rasul, maka mereka itu bersama-sama dalam deretan orang-orang yang diberikan ALLAH kurnia kepada mereka iaitu Nabi-Nabi, orang-orang yang benar, orang-orang syahid dan orang-orang yang soleh. Adalah sebaik-baiknya bersahabat dengan mereka(An-Nisa ayat 69).

Untuk aku yang nak cari guru, aku kena tengok juga kriterianya untuk menjadi guru aku….Antaranya :-

1) Kena pilih Guru yang Mursyid (dicerdikkan Allah SWT) bukan dicerdikkan oleh yang lain-lain dengan izin dan redha Allah kerana Allah.

2) Yang memberi bekas pengajarannya (kalo dia mengajar berbekas pada aku dan berubah kearah kebaikan) berbekas pengajarannya tue dengan izin Allah, Biiznillah. Sama macam ustaz kazim cakap… (^_^)

3) Bulat hatinya, kasih kepada Allah. dia giat bergelora dalam dunia, bekerja hebat dalam dunia, tapi bukan sebab kasih kepada dunia tapi sbb prestasinya itu adalah sebagai abdinya pada Allah SWT dalam hidupnya.

4) Mengambil ilmu dari “Polan” yang tertentu. Gurunya harus mempunyai tali yang nyata kepada Allah dan Rasul dengan Silsilah yang nyata.

5) Wajib seorang guru  itu ada  ilmu-ilmu syariat yg benar-benar kuat dan mendalam.

Firman Allah berkaitan dengan seorang mukmin/ mursyid :-

Dan Kami jadikan mereka menjadi ikutan untuk menunjuki manusia dari perintah Kami dengan sabar serta yakin dengan keterangan Kami. ( as-Sajadah, 24)

 Mereka itulah orang yang telah diberi Allah petunjuk, maka ikutlah Dia dengan petunjuk itu. ( an-Nam, 90)

Wahai kaum Kami ikutlah (kata-katanya) orang yang menyeru kamu kepada Allah, dan percayalah kepada-Nya, niscaya Allah mengampuni dosamu dan melepaskan kamu dari pada azab yang pedih. (al-Ahqaf, 31)

Ikutlah orang yang tiada meminta upah kepadamu itu, karena mereka mendapat pimpinan yang benar. (Yasin, 21 ).



Nota : Sekarang setelah aku senaraikan kriteria yg bole jadi guru aku…aku rasa aku dah temui guru itu secara sedar atau tak….dia sentiasa ingatkan aku berpegang teguh pada Al-quran dan sunnah. Banyak juga le dia dah ajar aku secara tak langsung sejak 2 tahun lepas…aku akui yg aku memang byk lalai…tapi persoalannya adalah dia ni ‘guru’ atau ‘kakak’ aku ???.


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: