بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 7 March 2012

Hubungan Sesama Muslim dan Darjat Mereka di Sisi Allah Swt.

  Orang-orang yang beriman harus saling mencintai satu sama lain, berkorban dan mempererat kesetiakawanan dan kerjasama di antara mereka. Terutama pada saat-saat menghadapi kesulitan, mereka harus menyibukkan diri mengingat Allah, lebih bersabar dan saling membantu. Saling berdebat dapat mengurangi kekuatan, sedangkan kerjasama dapat meningkatkan kekuatan di antara orang-orang beriman. Allah telah mengungkapkan rahsia bahawa jika orang-orang beriman tidak menjadi teman dan pelindung satu sama lain, maka akan terjadi kekacauan dan kerosakan besar di muka bumi (QS Al-Anfal, 8:73).
       Orang muslim tidak boleh menganggap pertengkaran sesama muslim merupakan hal remeh kerana Allah telah memberitahu kepada kita iaitu setiap pertengkaran antara orang-orang muslim, bererti menghilangkan kekuatan orang-orang beriman. Hal ini bermakna, orang-orang muslim akan dimintai pertanggungjawaban oleh Allah. Itulah sebabnya Nabi kita tercinta Muhammad saw bersabda :” Takutlah kepada Allah, berdamailah sesama kamu agar Allah menciptakan perdamaian sesama muslim.”


~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: