بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 11 March 2012

Bekal untuk Menghadapi Hari Akhirat Kelak

   “(Ingatlah) pada hari ketika Allah mengumpulkan para rasul, lalu Dia bertanya (kepada mereka), ‘Apa jawaban (kaummu) terhadap (seruan)mu?’. Mereka (para rasul) menjawab, ‘kami tidak tahu (tentang itu) sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib’ (QS Al-Maidah, 5: 109).
   Setiap perbuatan dan semua tindakan yang dilakukan seseorang hamba untuk mencari kurnia Allah merupakan sebuah amal soleh. Hal ini boleh jadi, contohnya perbuatan seperti menyampaikan perintah agama Allah kepada manusia atau berdakwah, memperingatkan seseorang yang tidak mahu bertawakal kepada Allah atas takdirnya, menjauhi seseorang dari mempergunjingkan orang lain, memelihara rumah dan badan agar tetap bersih baik diri sendiri mahupun keluarga, memperluas wawasan dengan membaca dan belajar terutama permasalahan-permasalahan agama, berbicara dengan sopan kepada orang tua, menyayangi orang yang umurnya lebih muda, mengingatkan orang tentang akhirat, merawat orang sakit, menunjukkan perasaan cinta dan kasih sayang tidak hanya kepada sesama manusia tapi juga kepada binatang, mencari nafkah dengan cara yang halal sehingga hasilnya dapat digunakan untuk kemanfaatan orang lain, membalas kejahatan dengan kebaikan dan kesabaran. Semua ini merupakan amal soleh jika dilakukan untuk mencari keredhaan Allah.
   Orang-orang yang menginginkan agar kesalahannya diampuni dan diganti dengan kebaikan di akhirat hendaklah selalu melakukan perbuatan yang sangat diredhai Allah. Untuk tujuan itu, hendaknya kita selalu ingat hari ketika semua amalan perbuatan akan diperhitungkan pada saatnya, iaitu ketika datangnya hari perhitungan dan pengadilan.



~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: