بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 14 December 2015

Seorang Lelaki yang baik

Allahu Akhbar....

Dapat msg dr cikgu ku, beritahu bahwa cg.ramlan dh meninggal....aku seakan tak pcy..sungguh aku mmg tak pcy mulanya....ntah apa bermain dlm otak aku ketika itu pon aku x pasti apa....

Tanpa lengah aku cari mak...tp mak tiada di rumah...adik bgtau yg mak p ziarah tok sedara meninggal pagi tu juga n kebumi pukul 11pagi....

Aku terus ke bilik air...time air tersentuh ke  muka, spt ada renjatan yg bisa buat aku menangis...aku tak pcy cg.ramlan dh tiada, bermakna cikgu ku akan mula perjalanan yg berat.....Allah Allah...

Susah nk dpt info bila cikgu ku x balas apa2 mesej...akhirnya, aku benar2 lambat ke rumah iparnya.....adik msg bgtau kebumi lpas asar, time tu betul2 azan...dok pk sempat ke tidak aku nti ni....

lpas asar, aku gerak terus....dgn redah hujan..aku terus berjalan gara2 parking keta jauh sgt.....msk ke rumah iparnya, dok cri tuan umah n cikgu ku  ...ntah sapa tlg jawab bgtau depa dh gerak ke kubur. .

P cri cikgu ku kt kubur...x pandang kiri kanan...sblm msk kubur, ingat ust nan ajar adab2 msk kubur...terus cri cikgu....lastly, berdiri 1 susuk berjubah hitam depan aku...aku yakin tu cikgu....aku pegang je lengan dgn harap tu dia....

Alhamdulillah benar, tu dia...sambil senyum dia hulur tgn...time tu rasa nk sentuh je pipi dia...dgn mata dia dh bengkak n kelihatan sayu...

Melihat jenazah cg.ramlan di masukkan, Allah...Allah rewind kan dosa2 aku dh buat termasuk sikap ego n degil aku...ketika tu, aku dh mula peluk cikgu n aku bimbang kot2 cikgu x kuat, jd aku hnya tau peluk je dia tanda bg semangat...n dia jg yg selalu ingatkan aku ttg ego aku...pengajaran yg aku dapati ketika tu, mati bila2 je n tak plu nak ego time berpijak di bumi....sbb 1 ari nti aku jg akan dipijak oleh bumi ni....

Terasa kehilangan cg.ramlan sbb arwah baik n sgt baik pd pandangan aku....arwah tak pnh sekalipun marah aku, bahkan ketika stay di rumahnya n time keta aku break down....dia izin guna moto dia p keje, siap isi minyak full lg....rajin masak n sediakn makanan utk kami...tak pnh marah walau terpaksa tgu  aku balik keje utk ziarah cikgu kt hospital...rajin belikan lauk kegemaran  cikgu kt bazar Ramadan ketika cikgu tak sihat thn lpas...byk kebaikan dia yg aku lihat pd dia....sbb tu aku terasa kehilangan kot....

Aku berharap sgt dgn kemurahanNya serta rahmatNya agar Allah himpunkan cg.ramlan dgn arwah  guru  aku, ustaz ahmad....nti disana kami bole bertemu n dihimpunkan bersama-sama dgn guru aku ustaz ahmad...

Al fatihah
selawat azimiah 
tahlil
untuk cg.ramlan......

aku x byk amalan cuma berharap pd rahmat Allah utk temukan n himpunkan kita dgn arwah ustaz Ahmad nti...insyaAllah tiap kali lpas baca basyairul khairat, aku akan minta tolong pd Allah utk himpunkan kita dgn ustaz  Ahmad...tgu sy kt sana dgn arwah guru sy....

No comments: