بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 21 January 2014

Tauhid

kenapa kena belajar ilmu TAUHID ? soal guru...guru cakap WAJIB belajar, ia fardhu ain...bila belajar Tauhid, kita bole menilai mana yg lebih utama samada Allah atau dunia. Melalui Tauhid juga akan mengajar kita agar tidak memiliki dan tidak dimiliki sesiapa pun kecuali Allah..Bukan tu je, kita juga akan rasa diri kita bukan kita punya tapi milik Allah..dengan Tauhid, ia akan mendidik hati agar lapang dada n takut hanya kpd Allah SWT...

semua bermula dari Tauhid...kalo Tauhid tak kuat, aqidah kita akan goncang... bisikan nafsu, makhluk n syaitan bole sesatkan kita( time nie aku t'fikir ttg aku yg suka membenarkan nafsu bak kata kakak aku ar )..


Tauhid dikenali jg sbg Usuluddin, Aqaidul Iman, ilmu makrifat...tujuannya adalah untuk mengEsakan Allah..guru ckp tak sah solat sebelum kenal Allah ( erk...fuh, tertunduk aku dgr ayat nie..)...kita tak akan kenal Allah melalui dzatNya...n guru juga ckp bila kita bersyahadah, kita telah masukkan 50 aqaidul iman kpd Allah...( sebelum nie aku tertanya2 gak apa itu 50 aqaidul iman, kini baru le aku tau...)



Nota : Paling penting,guru cakap " jika nak bersahabat dgnNya, bawalah DIA ke mana2 kita pergi...yg penting sentiasa ada di hati kita..."


~ (^_^ ) Barakallah ~

No comments: