بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 11 January 2014

Pandanglah...

Pandanglah pandanganNYA bagi anda. Janganlah anda memandangNya dengan pandangan anda bagiNYA.


Guru cakap 'apa yang berlaku di dunia ini, kita kena memandang dgn pandanganNYA...jika kita pandang dgn cara kita, kita akan mentakwil dgn akal,pengetahuan n ilmu yg kita ada....maka, ia tak akan selesai sampai bila2 dan ia juga akan mewujudkan perbalahan, ketidaksefahaman,berpuak-puak.....otak manusia nie, apa yg dia nampak..itulah yg akan dia fikir dan tahu...sedangkan ilmu Allah meliputi segala sesuatu, tak ada sempadan bagi Allah..maknanya, kita kena lihat apa yg datang dr Allah itu melalui ainul basyirah dan kembalikan semuanya kpd Allah..Firman Allah"Ingatlah, segala perkara kembali kepada Allah.” (Asy-Syuro 53).

Dunia n segala yg muncul di dalamnya adalah kosong. Makhluk dgn segala masalahnya adalah kosong. Hati orang beriman kosong dr segala hal selain Allah Azza wa-Jalla, apalagi bila dia tdk terlibat dgn aktiviti dunia. Bila aktiviti dunia n keluarganya muncul, dia menolong mereka  menurut kadar keperluannya, maka hatinya dlm segala situasi n kondisi tetap kosong dari segalanya selain Allah Azza wa-Jalla. Ia sama sekali tak terpengaruh oleh apa pun. Tak pula menuntut perubahan n pergantian. Sbb dia tahu apa yg sudah ditentukan oleh Allah Azza wa-Jalla, tak akan berubah.


~ Credit to guru :) Barakallah ~

No comments: