بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Monday 24 June 2013

Journey To The North


Pengalaman aku dalam perjalanan menuju ke utara dengan kakak n adik...memberi banyak ilmu...sejak dari awal perjalanan, aku perhatikan kakak sentiasa berzikir...setiap kali sampai simpang samada nak belok ke kiri atau kanan, kakak sentiasa mulakan dengan Bismillah....Bila tiba tempat persinggahan, kakak akan sentiasa mengucapkan Alhamdulillah.....masa makan malam, aku perhatikan kakak ni memang seorang yg peramah....mana taknye, orang yg tak kenal pon dia tegur...senyum dan bertanya....hehe....jadi aku tarik balik kenyataan aku yg kakak bukan seorang yg peramah...aku tertarik dgn sikap kakak iaitu menghadiahkan apa saja kepada orang yg dia jumpa....teringat aku, lepas makan, kami beli aiskrim....aiskrimnya, dia bagi pada seorang insan di situ....jadi, tahu la aku yg akak ni mengamalkan apa yg dia cakap iaitu 'rezeki Allah bagi bukan untuk kita saja, ada hak orang lain kat situ'....bila tibe tol, akak tak pernah lupa memberi salam, ucapkan Alhamdulillah dan jika ada balance beberapa posen, akak akan cakap ' saya hadiah'...Allah Allah Allah.....satu yg aku pelik, bila ada masa santai dgn kakak walau dlm keta, aku seperti tak ada apa2 nak bersembang dengannya...aku hanya memerhatikan gerak gerik dia je.....dr awal perjalanan sampailah kami selamat tiba di kampung Tunjang....hehe

Aku perhatikan, tibe je kat umah.... kakak berkali-kali mengucapkan Alhamdulillah....terserlah keceriaannya....saat memberi salam, kakak sempat lg bergurau....takkala pintu rumah terbuka...aku tengok, Wan adalah insan yg paling gembira bila melihat kakak....terasa hilang segala kepenatan bila tengok wajah Wan...Allahu Akhbar....dalam diam hati berbisik ' tak sia-sia balik kampung, Wan gembira sungguh melihat akak'...

Hari pertama aku di kampung, pagi2 aku dah santai dgn Wan...macam2 Wan citer...hehe...ada le pengajaran yg aku dapat..salah satunya adalah ' Nak buat apa pon na, kena ingat ia bole bawa kebaikan dak kt akhirat nti'.....Tok buka kedai, selalu kuar..Wan tak suka, Wan kata "kita dak payah cari duit, biarq duit cari kita"...tu yg Wan buatkan kedai untuk Tok '....bole kata, byk yg aku belajar dgn Wan ketika santai dengannya....

Bermulalah kami di sana dengan perasaan gembira...hari pertama, lepas santai dgn Wan, aku p duduk dekat akak plak....mcm2 soalan ditanya..hehe...apa2 pon, aku perhatikan Wan seorang yg peramah...sentiasa melayan tetamu dgn baik...patut le kakak pon mcmtu...tetamu dimuliakan....aku pon perasan yg Wan sentiasa berzikir....nak buat apa pon Wan mulakan dgn niat....Bismillah dan setelah dapat atau selesai sesuatu, Wan akan ucapkan Alhamdulillah....wah! bestnyer la ada Wan mcmni.....gerak gerinya mengingatkan aku pada Allah...


Paling penting dalam perjalanan kami....misi sebenar sudah dilaksanakan.....aku plak yg rase gembira bila lihat depa semua gembira.....n aku pon tak sangka yg aku ni manja juga rupanye dengan akak....baru le aku sedar.....adeyh!!!!....klo tak ikut balik kampung, memang aku nafikan yg aku ni manja dgn kakak....bila Allah buka jalan, duduk sana dgn kakak, jadi baru le aku sedar tentang kemanjaan aku itu....huhu

Hari terakhir disana, rase berat hati nak balik melaka.....bestnya la duduk kampung....pasai apa la akak nak balik awai sangat..... tak best....huhu....hakikatnya, aku demam saat2 akhir di sana.....tp hati mmg tak nak balik melaka lagi...sebabnya aku sendiri tak tau ntah bila lagi aku akan menjejakkan kaki kt kampung tu lagi...ntah bila aku dapat santai dgn Wan lagi.....ntah bila dapat makan bihun sup lagi...ntah bila aku dapat berebut telefon kakak dgn adik...ntah bila kami dapat berebut untuk main FACEBOOK...ntah bila laaaaaaa......

Apa-apa pon, perjalanan ke utara memang best.....saat misi sebenar terlaksana, aku lihat wajah ceria kakak....aku lihat wajah gembira Wan, aku lihat wajah gembira anak-anak buah kakak...Allahu Akhbar...takdak yg indah melainkan melihat senyuman mereka.....


Nota : Aku puji sikap kakak yg bersemangat, berani, tabah, cekal, sabar....akhirnya segala pengorbanan kakak terbalas dengan senyuman mereka semua.....itu yang paling PENTING.....aku ? hanya menumpang gembira saja....dan demi Allah, aku memang sayang kakak....aku sendiri tak tahu mcmna ada perasaan ini untuk dia....Alhamdulillah...



~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: