بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Saturday 19 May 2012

Wajah....???

Setiap hari den pasti akan bertemu dgn beraneka macam bentuk wajah. Dan tiap wajah juga ternyata nampak berbeza-beza pada pandangan mata kasar den ni. Ada yg menenteramkan ada yg menyejukkan ada yg menggelikan ada yg menggelisahkan dan ada pula yg menakutkan…ada yg berkulit hitam tapi penuh wibawa.

Satu hari den bertemu dgn seorang yg nampak biasa-biasa saje tapi wajahnya benar-benar mententeramkan dan menyejukkan qalbi den…wajah itu juga mengingatkan den kepada Al-Haq. Di sebalik ketegasannya ternyata beliau memendam ketenteraman batin yg begitu dahsyat dan tergambar saat den memandang sejuk pancaran rona wajahnya. Di lubuk hati den, den berfikir yg secara zahiriahnya beliau bersama makhluk manakala secara bathiniah pula beliau bersama Al-Khaliq.

Betapa senyuman yg tulus, pancaran wajah nampak ingin sekali ia membahagiakan siapapun yg menatapnya. Den teringat kisah Nabi Muhammad SAW yang memberikan perhatian yg luar biasa kepada tiap orang yg bertemu dgn Baginda sehingga orang itu merasa puas. Kenapa puas? Diriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW – bila ada orang yg menyapa, Baginda menganggap orang tersebut adalah orang yg paling utama di hadapannya. Sesuai kadar kemampuannya.

Ketika Nabi SAW berbincang dgn siapapun, maka orang yg diajak berbincang ini sentiasa menjadi curahan perhatian. Tak heran bila cara memandang, cara bersikap ternyata menjadi atribut kemuliaan yg Baginda contohkan. Dan itu ternyata berpengaruh besar terhadap sikap dan perasaan orang yg diajak bicara.

Jika kegelisahan muncul dlm perbicaraan kita maka, ternyata kita belum menganggap orang yg ada dihadapan kita orang yg paling utama…terkadang kita melihat seseorang itu hanya separuh mata berbicara, hanya separuh perhatian. Hal ini akan menyebabkan connection antara bathiniah tak akan punya daya sentuh….

Jadi, jomlah sama-sama kita berlatih diri meneliti wajah tentu saja. Bukan maksud utk meremehkan tapi mengambil tauladan wajah yg baik menghindari yg tak baik dan cari kunci kenapa sampai seperti itu?. Selain itu, marilah kita sama-sama belajar utk mengutamakan orang lain. Mudah-mudahan kita dapat mengutamakan orang lain di hadapan kita walaupun hanya beberapa minit walaupun hanya beberapa detik Subhanallaah

No comments: