بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 1 May 2012

Hati Suci....


Pergaulan yg asli adalah pergaulan dari hati ke hati yg penuh keikhlasan yg insyaAllah akan terasa sangat indah dan menyenangkan. (^_^)

Hati suci yang terpelihara serta terawat dgn sebaik-baiknya akan membuatkan pemilik sentiasa merasakan lapang, tenteram, tenang, sejuk dan indahnya hidup di dunia ini. Semua ini akan terpancar dalam setiap gerak-gerik, perbuatan, tutur kata, senyuman, kerjenihan mata, air muka bahkan dalam diam sekalipun.

Orang yg hati terpelihara dgn baik tak pernah merasa resah gelisah, muram, dan tak pernah gundah gulana. Kemana pun pergi dan dimana pun berada dia sentiasa mampu mengendalikan hatinya. Diri sentiasa berada dalam keadaan damai dan mendamaikan tenang dan menenangkan tenteram dan menenteramkan. Hati bagai embun yg menyegarkan. Hati tertambat bukan kepada barang-barang yg fana melainkan selalu ingat dan merindukan Zat yg Maha Memberi Ketenteraman Allah Azza wa Jalla.

Ia yakin dgn keyakinan yg amat sangat bahwa hanya dgn mengingat dan merindukan Allah hanya dgn menyebut-nyebut nama tiap saat meyakini dan mengamalkan ayat-ayat-Nya maka hati menjadi tenteram.. Orang yg hati terpelihara adalah orang yg telah berhasil melalui jalan ke arah kebaikan. Dia tak akan terpengaruh dgn aneka rayuan dunia yg nampak menggiurkan. Dia akan melangkah pada jalan yg lurus.. Sementara itu dia akan berusaha sekuat-kuat utk berusaha sekuat-kuat utk memelihara diri dari sikap riak, ujub dan perilaku rendah lainnya. Oleh karena syurga sebaik-baik tempat kembali, tentulah telah disediakan bagi kepulangan ke yaumil akhir kelak. Bahkan ketika hidup di dunia yg singkat ini pun ia akan menikmati hasil dari segala amal baiknya.

Sungguh beruntung orang yg sentiasa bersungguh-sungguh memelihara hati krn dia telah menanam aneka kebaikan yg akan segera dipetik hasilnya di dunia dan di akhirat.



~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

No comments: