بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Thursday 24 May 2012

Bergantung kepada Allah sahaja..

Yakin la memang Allah-lah yg menguasai segala-galanya, mutlak tak ada satu celah pun yg luput dari kekuasaan Allah tak ada yg luput dari genggaman Allah.  Segalanya Allah yg lakukan, Allah yg mengurus dan Allah jua yg menguasai.

Sebagai manusia, kita  diberi kebebasan utk memilih “Faalhamaha fujuraha wataqwaaha” “Dan sudah diilhamkan di hati manusia utk memilih mana kebaikan dan mana keburukan”…. Amatlah beruntung bg sesiapa yg bersandar kepada Allah sampaikan mengakibatkan dunia nie atau sesiapa pun terlampau kecil utk menjadi sandaran baginya..

Jika kita hanya bersandar kepada Allah yg menguasai setiap kejadian “laa khaufun alaihim walahum yahjanun’ kita tak pernah akan panic ! InsyaAllah…kena turun pangkat, tak ada masalah kerana jaminan dari Allah tak tergantung pd kedudukan… kita lihat banyak orang terhina kerana kedudukannya. Maka kalau kita bergantung pada kedudukan atau jabatan, kita akan takut kehilangannya. Akibatnya, kita akan berusaha mati-matian utk mengekalkannya dan terkadang sikap kita jadi jauh dari kewarasan…

Bagi yg bergantung pd Allah, buat apa bagi kita kedudukan kalau kedudukan itu tak mendekatkan kepada Allah, tak membuat kita terhormat dalam pandangan Allah? tak apa kedudukan kita kecil dalam pandangan manusia, tapi besar dalam pandangan Allah krn kita dapat mempertanggungjawabkannya. Tak apa klo kita tak dapat pujian, penghormatan dari makhluk tapi mendapat penghormatan yg besar dari Allah SWT. Percayalah walaupun kita punya gaji 10 ribu, tak sukar bagi Allah sehingga kita perlu keperluan 12 ribu. Gaji kita 15 ribu, tapi Allah beri penyakit seharga 16 ribu, itu dah masalah..

Semakin kita bergantung pada sesuatu semakin diperbudak.. Allah Maha Pencemburu pada hamba yg bergantung kepada makhluk apalagi bergantung pada benda-benda mati. Mana mungkin? Sedangkan tiap makhluk ada dalam kekuasaan Allah. “Innallaaha ala kulli sai in kadir”. Makin banyak bergantung, maka bersiap saja makin banyak kecewa. Sebab yg kita bergantung “Lahaula wala quwata illa billaah” {tiada daya dan kekuatan yg dimiliki kecuali atas kehendak Allah}. Maka sudah seharusnya hanya kepada Allah sajalah kita bergantung dan menyandarkan segala sesuatu dan sekali-kali tak kepada yg lain, InsyaAllah.

No comments: