بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 2 May 2014

Tarekat or terikat....

Setiap minggu aku perlu dengar perkataan " tarekat itu sesat"...emmm... org pon kata..ikut tarekat nanti terikat...hehe...n org pon kata tarekat tu sesat...emmm...tak semua tarekat sesat..org yg menjadiknnya sesat dgn perbuatan mereka yg tak b/tjawab....selagi ahli tarekat berpegang pd al quran n sunnah...mementingkn syariat....tak la sesat kan??

Dimana sesatnya tarekat? Sbb berzikir ramai2 n secara kuat? Sedangkan pada zaman Rasulullah saw...saat ada org berzikir Rasulullah saw bersabda itu adalah taman2 syurga....jd..dimana silapnya berzikir beramai2? Kalo nak kata berzikir secara kuat itu salah n memekik-mekik menyebut nama Allah itu bkn caranya...emm..bukankah nafsu kita nie memang degil yg teramatnya...so, tujuan berzikir kuat tu agar nafsu tu di sentak, dikerasi...nafsu tu bukan itu dimanjai....hehe...aku sendiri kena mengerasi nafsu sendiri...sbb dh lama sgt aku manjakannya..hahaha...

Yup...nak ingat Allah itu bole dibuat dgn senyap2..zikir senyap2....tanpa org tau...tp itu bg yg dh maqam tinggi..klo manusia mcm aku nie, dok zikir senyap2, aku rase mmg senyap terus..silap2 dah sampai alam misal agaknye...hehe...

Bab ttg org tarekat kata" bila nampak sesuatu akan sebut Allah..tanya itu ini apa, dikatakan Allah"...emmm...utk soalan ini, aku teringat ttg hallaj yg dihukum bunuh sebab berkata Allah ada dlm jubah n poketnya....hallaj tu dh fana..dia x nampak apa dah selain Allah...sebab itu bila dia ditanya ttg seekor kambing..dia jawab Allah...bukannya la dia maksudkan kambing itu Allah tp dia hnya nampak Allah je..

Bila sebut ttg tgk nasi nampak Allah...emm...mmg la kita kena makan..tp nasi itu bukanlah yg mengenyAngkan kita...yg mengenyangkan kita adalah Allah...nasi itu asbab je...bile sebut ttg nasi...Aku teringat ttg hijab isim...kita dihijab oleh nama2 benda...cth..sebut nasi, mengenyangkan...ubat, menyembuhkan...padahal Allah yg mengenyangkan n menyembuhkan....

Jadi, aku rasa tak le salah kalo nak ikut jalan tarekat kan....hehe...

Nota : cakap la apa yg kalian nak kata ttg tarekat...x dak sapa nak halang kalo kamu kata tarekat itu sesat...sebab setakat itu yg kalian faham ttg tarekat....n aku sendiri pon x tau apa2 ttg tarekat....sebab aku juga org awam mcm kebanyakkan org....huhuhu. ..

No comments: