بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Sunday 11 May 2014

Hambakah kita..

Pertanyaan yg sering membuat fikiran aku sempit and jem...mana taknya....sering kali ditimpa ujian, soalan yg bermain di minda aku " ye ke hamba "....jika benar aku hamba, mengapakah aku mudah terasa dgn ujian2 yg datang...lupakah aku tentang status aku sebagai hamba ?!

Quite complicated...but not so conflicts. ..hehehe....dulu ada orang ckp kt aku tentang 'hamba'..katanya jika rasa diri hamba, buat mcm hamba bukannya mcm TUAN...emmm..InsyaAllah aku akan cuba faham kata-katanya..

Hamba? Kena rasa diri lemah, dhaif, hina, kerdil, bodoh, serba serbi kekurangan dan senang cakap hamba ni TAK ADA APA2 di sisi Allah...hamba ni kena rasa bahawa dia tak buat apa2 pub kebaikan melainkan kebaikan atau amalan dia buat itu semuanya merupakan hidayah, qudrat dan iradat Allah semata-mata. ..belas kasih Allah kpd kita la yg buat kita bole buat kebajikan...so, kita kena bersyukur sbb apa? Mujur Allah bekehendak keatas kita, tu yg kita bole buat kebajikan, p menuntut ilmu, p masjid n sebagainya....

Hati kita nie kena rasa hamba pd Allah. ..kita kena benamkan sgla sifat ubudiyah...kena pulangkan 7 sifat maani semula...dan yg tinggal pd kita hanya 'hayat'....kesimpulannya, berkelakuanlah seperti hamba kpd TUAN....

No comments: